Zorgen over Brexit nemen toe in de supply chain
Logistiek dienstverleners en douaneagenten worden overstelpt met vragen over de Brexit. Dat geldt ook voor de Belgische logistiek dienstverlener H. Essers, die in aanloop naar een webinar over de Brexit maar liefst 600 vragen ontving. Veel verladers ontdekken bijvoorbeeld dat ze niet precies weten wie nu verantwoordelijk is voor de importaangifte in het Verenigd Koninkrijk, zijzelf of hun handelspartners? En hoe zit het nu met Noord-Ierland?
Door Marcel te Lindert
Onderhandelaars uit Brussel en Londen maken overuren in hun pogingen om op het allerlaatste moment een handelsovereenkomst te sluiten tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. De kans op succes is klein, denkt Joffrey Decock, senior manager global trade bij Ernst & Young. Hij is door logistiek dienstverlener H. Essers uitgenodigd om in een webinar zijn visie te geven op de Brexit.
‘De kans dat we zonder handelsovereenkomst het nieuwe jaar ingaan, schatten wij op 55 procent. Dat we nog een uitgebreide, allesomvattende handelsovereenkomst krijgen, is vrijwel uitgesloten. Maar we hebben nog wel goede hoop op een vereenvoudigde overeenkomst met enkele basisafspraken. Die kans schatten we op 45 procent’, aldus Decock, die eraan toevoegt dat de onderhandelaars dan wel haast moeten maken. ‘Een handelsovereenkomst moet er binnen enkele dagen liggen. Als het langer duurt, wordt het erg lastig om de overeenkomst geratificeerd te krijgen door het Britse parlement, het Europarlement en de parlementen van alle afzonderlijke lidstaten van de EU.’
Extra voorraden
Veel bedrijven hebben het afgelopen jaar een afwachtende houding aangenomen. Wellicht in de hoop dat de onduidelijkheid over de Brexit vanzelf zou verdwijnen naarmate de tijd verstrijkt en de overgangsperiode ten einde loopt. Maar dat lijkt niet het geval te zijn, met als gevolg dat de paniek toeneemt.
Nu.nl meldde dat veel Britse bedrijven extra grote voorraden aanleggen. Daarmee hopen ze problemen te voorkomen als vanaf 1 januari 2021 voor elke zending over het kanaal een douaneaangifte moet worden ingediend. Door extra voorraad aan te leggen, hopen ze leverproblemen te voorkomen. Mede daardoor zijn de transportkosten de afgelopen weken al met 20 procent gestegen. De verwachting is dat de prijzen nog verder zullen stijgen, ook omdat steeds minder transportcapaciteit beschikbaar is.
Noord-Ierland
Dat de onduidelijkheid groot is, blijkt tijdens het webinar. De 600 vragen die de douanespecialisten van H. Essers voorgelegd kregen, waren er veel te veel om in een uur tijd te beantwoorden. Hoe zit het nu bijvoorbeeld met Ierland en Noord-Ierland? ‘Om te voorkomen dat de grens van de Europese douaneunie met het Verenigd Koninkrijk op het Ierse eiland komt te liggen, wordt Noord-Ierland vooralsnog behandeld als elk ander land in de Europese Unie. Dat houdt in dat geen importaangifte is vereist’, stelt Decock.
Dat betekent niet per definitie dat zendingen naar Noord-Ierland geen extra papierwerk opleveren. ‘Dat ligt aan de gekozen transportroute. Wie met vrachtauto’s door het Verenigd Koninkrijk naar Noord-Ierland gaat, heeft een transit-document nodig. Dat kost niet alleen extra handelingen, maar ook geld. Daarom adviseren wij om rechtstreeks met de ferry van het vasteland naar het Ierse eiland te gaan. Zeker in het begin om de verwachte congestie bij de Britse grenzen te voorkomen’, stelt Christopher Van Den Daele, business unit manager FTL secured bij H. Essers.
Doorlooptijden
Wie met zijn goederen het Verenigd Koninkrijk in of door moet, moet rekening houden met langere doorlooptijden die kunnen oplopen tot enkele dagen. ‘Zendingen van of naar het Verenigd Koninkrijk hebben impact op de hele supply chain. Elke schakel zal worden geraakt. Dat betekent dat er veel mis kan gaan. Niet alleen bij bedrijven, maar ook bij de douaneautoriteiten. Dat kan leiden tot vertragingen aan de grens van enkele uren of dagen. En tot te late leveringen’, zegt Johan Ghijsselinck, business unit manager chemical cargo bij H. Essers.
De Belgische logistiek dienstverlener verzorgt niet alleen FTL-zendingen (full truck load) naar het Verenigd Koninkrijk, maar ook LTL-zendingen (less than truck load). ‘In dat geval worden meerdere zendingen gecombineerd tot één rit. Dat brengt extra risico’s met zich mee. Eén kleine zending met een ontbrekend document kan al genoeg zijn om de hele vrachtwagen aan de grens stop te zetten. Daarom is het belangrijk dat alle schakels in de keten weten wat ze moeten doen. En eerst valideren of alles in orde is voordat een transport van start gaat.’
Incoterms
Een belangrijk advies aan alle bedrijven: maak duidelijke afspraken met handelspartners over de incoterms. Die bepalen onder andere wie verantwoordelijk is voor de importaangifte in het Verenigd Koninkrijk. ‘Bij veel bedrijven bestaat onduidelijkheid over de relatie met afnemers in het Verenigd Koninkrijk’, stelt Decock. ‘Niet vreemd natuurlijk, want tot nu toe was iets als incoterms nooit zo belangrijk. Je kon gewoon je goederen in een vrachtwagen laden en naar Engeland rijden. Maar dat kan vanaf 1 januari 2021 niet meer. Zelfs als de onderhandelaars uit Londen en Brussel de komende dagen overeenstemming over een deal bereiken, zullen we nog steeds te maken krijgen met formaliteiten aan de grens.’