Wybe Jan Bleeker, Picnic: ‘Niet terugdeinzen om het compleet anders te doen’
Picnic heeft de afgelopen jaren de foodretail behoorlijk opgeschud. Een van de factoren in de groei is de snelheid waarmee deze nieuwkomer in de markt zijn supply chain kan opschalen. Omdat de keten stroomafwaarts goed loopt – het stuk van de fulfilment centers tot de klant – richt Supply Chain Lead Wybe Jan Bleeker zich de laatste tijd vooral op de achterkant. Een openhartig gesprek over de verschillende fases waar deze start-up inmiddels doorheen is gegaan.
Door Martijn Lofvers, Oskar Verkamman en Mirjam Hulsebos
Wybe Jan Bleeker begon zijn carrière als consultant bij wat toen nog Andersen Consulting heette. Net in de fase dat hij dacht: ‘Ik wil niet alleen aan de zijlijn staan en advies geven, maar zelf aan de knoppen draaien’, raakte hij betrokken bij de fusie tussen De Boer en Unigro. Dat was hét moment om de overstap te maken van de bureauzijde naar de klantzijde. Hij integreerde eerst de voorkant van de twee supermarktconcerns, en daarna de achterkant: de distributiecentra, de logistieke netwerken en de software om de supply chain te besturen.
Nadat die integratie was afgerond, deed hij een soortgelijk kunstje bij logistiek dienstverlener Van Uden, dat door verschillende overnames snel was gegroeid maar nog onvoldoende efficiencyvoordelen haalde uit die schaalvergroting. Hij werkte negen jaar als algemeen directeur bij dit bedrijf, tot hij op het punt kwam dat het hem onvoldoende uitdaging bood. ‘Ik nam een sabbatical om even afstand te nemen en raakte betrokken bij Picnic omdat ik een van de oprichters ken. Ik stond ze bij met wat advies. Langzaam groeide dat van één dag naar twee dagen en daarna drie dagen per week. Tot het moment kwam dat ik bedacht: het is gewoon een fulltime job en ik wil die uitdaging wel aangaan.’
Wat trok je zo aan in deze start-up?
‘Het leuke van een nieuw bedrijf starten, is dat je van scratch af aan kunt beginnen. We hadden een gezamenlijke droom: dagelijks gratis thuisbezorgen van boodschappen in een time slot van 20 minuten. Dat is ongelofelijk lastig als je bedenkt dat supermarkten te maken hebben met drie temperatuurstromen: diepvries, gekoeld en ongeconditioneerd. Het is complex om die drie stromen tot op artikelniveau goed thuis bij de klant te leveren, zeker gezien de heel korte lead times. De klanttevredenheid wordt in hoge mate bepaald door de compleetheid en tijdigheid van leveringen. Je kunt nog zo’n gave webshop bouwen en je kunt nog zo goedkoop zijn, als klanten niet op de bezorgtijd aan kunnen of er ontbreken voortdurend artikelen, dan komen ze niet terug. De oprichters van Picnic hebben veel ervaring in e-commerce, maar ze hadden minder kennis van de logistiek rondom foodretail. Het fulfilment-team kreeg in het begin dan ook veel vrijheid om het zelf in te richten.’
Hoe zijn jullie begonnen?
‘We zijn in 2015 begonnen met een klein fulfilment center in Nijkerk en een clubje van 50 mensen. De eerste anderhalf jaar hebben we ons exclusief gericht op Amersfoort, Soest en Leusden om te leren begrijpen hoe we dit het best konden aanpakken. In het begin hadden we honderd orders in een week, maar het kostte toen nog bijna een dag om zo’n order goed door onze systemen te loodsen. Omdat er geen standaardsoftware bestond die matcht met onze processen, hebben we besloten om onze coresoftwaresystemen zelf te bouwen.
Er ging natuurlijk heel veel tijd zitten in de voortdurende aanpassingen die je in het begin moet doen. Daarnaast vonden we het belangrijk om heel goed te begrijpen waarom klanten voor ons kozen. Daarom ging iedereen uit het team regelmatig een dagje mee met de runners om te zien hoe het proces loopt en om zelf feedback te vragen aan klanten. Want klanten beoordelen weliswaar iedere levering via de app, maar als je met ze in gesprek gaat, hoor je natuurlijk nog veel meer. We moesten ook een manier bedenken om de feedback die we kregen snel te vertalen in procesverbeteringen. Als je een flexibel proces hebt dat je regelmatig aanpast, is de waarde van eigen software groot, want die kan je mee laten veranderen.’ … … …
Meer lezen van het interview met Wybe Jan Bleeker?
Lees nu het complete interview digitaal >>
of
kies voor één van onze abonnementen >>
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 2 – 2021.