Wolven en schepen
Zijn logistieke boekingsplatformen wolven in schaapskleren voor expediteurs? Dat vraagt Rob Zuidwijk, professor Global Supply Chains & Ports aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, zich af in een pas verschenen rapport.
Zuidwijk schrijft dat digitale expediteurs als Flexport, Shypple en Cogoport met hun online boekingsplatformen marktaandeel veroveren op de traditionele expediteurs. Hij wijst erop dat de opkomst van dit soort platformen enorm disruptief is in andere sectoren, net zoals Uber dat is voor taxidiensten, Booking.com voor hotelboekingen en Just Eat Takeaway in thuisbezorging.
De vergelijking met de spreekwoordelijke wolf in schaapskleren gaat echter volledig mank, omdat de digitale spelers gewoon regelrechte concurrenten zijn in een redelijk traditionele logistieke markt – en géén vermomde medespelers.
Het rapport gaat ook totaal voorbij aan de eigen dynamiek van de wereld van start-ups en meer volwassen scale-ups met uiteenlopende logistieke oplossingen. Net als de gevestigde bedrijven zijn deze jonge ondernemingen afgelopen jaar in de economische storm van de coronapandemie terechtgekomen en hebben ze alle zeilen moeten bijzetten om te overleven.
Overname Uber Freight
De Amerikaanse gigant Uber probeerde met dochter Uber Freight als transportmarktplaats voor wegtransport voet aan de grond te krijgen in Europa, maar faalde hierin jammerlijk en werd overgenomen door de Duitse scale-up Sennder.
Quicargo, de Nederlandse tegenhanger van Sennder, zag tijdens de coronacrisis afgelopen jaar de omzet verdrievoudigen door in rap tempo het vervoerdersnetwerk uit te breiden. Hierdoor konden transporteurs extra verzendingen oppakken en daarmee extra inkomsten genereren. De Zwitserse scale-up Luckabox wist dankzij veel veerkracht afgelopen jaar een faillissement af te wenden met zijn last-mile-platform voor retailers, die online bestellingen explosief zagen groeien vanwege de lockdowns.
Spelersveld supply chain start-ups
Voor de vierde achtereenvolgende keer heb ik het Europese spelersveld van supply chain start-ups in kaart gebracht. Dit spelersveld laat zich moeilijk vergelijken met de dierenwereld, en al helemaal niet met wolven en schapen. Ik zie de start-ups en scale-ups meer als zeilbootjes en zeiljachten die de gigantische golven van de economie moeten doorstaan, net als de grote containerschepen en olietankers. Om te overleven moeten de stuurlui soms bureaucratische ballast overboord gooien en te allen tijde het roer zelf stevig in handen houden.
Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl