WMS Demo Day: ‘Veel ruimte om je eigen casuïstiek in te brengen’
Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van Warehouse Management Systemen (WMS)? Hoe gaan ze om met toenemend personeelsgebrek en welke baanbrekende AI-toepassingen zijn er bijgekomen? Op de WMS Demo Day in Amsterdam kwam het allemaal aan bod. Behalve naar functionaliteit moet je bij de WMS-selectie ook naar het DNA van de leverancier kijken, bleek tijdens het event. ‘Je gaat voor tien tot vijftien jaar een relatie met elkaar aan, dan is een persoonlijke klik ook wel prettig.’
Wie de demo’s van vijf verschillende WMS-leveranciers bezoekt, ontkomt niet aan de rode draad die nu eenmaal eigen is aan ieder warehouse management-proces. Dit begint met ‘ontvangst’ en ‘putaway’ en gaat daarna over in ‘orderpicking’, ‘packing’ en ‘shipping’. ‘Dit zijn de standaardzaken die iedere WMS-leverancier zal ondersteunen’, zegt Wim van Loo van softwareleverancier Generix tijdens zijn demo. ‘Waar wij ons juist mee onderscheiden, zijn alle zaken hieromheen. Kan een WMS ook robots, autonome mobiele robots (AMR’s) en mechanisering aansturen? Heb je een module voor resource management? Wat heeft je WMS op het gebied van voicepicking, electronic data interchange (EDI) of dashboarding?’ Ook het feit dat Generix behalve diverse WMS-systemen ook een TMS levert, ziet Van Loo als een pre voor (potentiële) klanten.
Een ander belangrijk aspect, blijkt tijdens de demo’s, is in hoeverre een WMS-pakket in staat is die rode draad aan te passen aan veranderende eisen. Deze zogenaamde adaptability komt onder andere naar voren in de demo van Steven Timberlake van WMS-leverancier Körber. De Engelsman toont een module waarin je in een soort stroomschema van je magazijnproces allerlei activiteiten kunt toevoegen of weghalen. ‘Met deze business process configuration-module kun je processen continu efficiënter maken en aanpassen aan nieuwe omstandigheden’, aldus Timberlake. Andere vormen van adaptability die hij laat zien, liggen op het vlak van interfaces (de ‘API designer’) en customer experience: het kunnen aanpassen van de schermpjes op RF-scanners (radiofrequentie) en alle andere schermen in het WMS.
Een WMS dat kan meegroeien met je bedrijf, dat is waar logistics manager Stefan Schouten van fashionmerk Vingino ook naar op zoek is, vertelt hij in de wandelgangen van de WMS Demo Day. ‘We leveren onze kleding nu vanuit één centraal dc in Harderwijk, voornamelijk aan andere retailers en onze eigen outlet stores. Maar we hebben de ambities om internationaal te groeien en meer online te gaan verkopen, met name in Zuid-Amerika, waar we met onze Messi-collecties al samenwerken met een aantal grote partijen. Een WMS hoeft misschien in eerste instantie nog niet zo geavanceerd te zijn, adaptibility is voor ons een belangrijk selectiecriterium.’ … … …