Wim van Aalst, JD Sports Fashion: ‘Ik ben een echte bruggenbouwer’
Wim van Aalst was al met pensioen toen hij een supply chain-functie aangeboden kreeg bij JD Sports Fashion. Als Chief Supply Chain Officer gaat hij er in ieder geval voor zorgen dat dit bedrijf snel over planningstools en tools voor voorraden beschikt. ‘Ik vond het schokkend dat er nog nauwelijks geschikte tools waren voor merchandising & buying. Er werd nog veel gewerkt met Excel-bestanden. Die tools gaan er komen.’
Vanwaar deze stap?
‘Hiervoor bekleedde ik een functie bij The Shoprite Group in Zuid-Afrika. Het was een tijdelijke aanstelling die ten einde liep. Daarna ben ik vervroegd met pensioen gegaan. Tot ik werd gebeld door een headhunter die een supply chain-functie in de sporting goods industry aanbood, zonder de naam van het bedrijf te noemen. Het begon meteen te kriebelen. In het verleden heb ik gewerkt voor Adidas (waar hij het Adidas Centre of Excellence Global Operations leidde, red.) en sindsdien heb ik altijd een warm gevoel voor sports en fashion gehouden. Bij de eerste kennismaking daarna met de CEO van JD Sports Fashion was er een goede klik. Daarbij ga ik zeer op mijn gevoel af, want hoewel ik kan vertrouwen op mijn eigen capaciteiten kun je het niet alleen: het draait om het team en daar energie van krijgen. Per 1 juli ben ik er begonnen.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘Als CSCO ben ik verantwoordelijk voor de supply chain-organisatie van Europa en het Verenigd Koninkrijk, waarbij ik ook een nieuw supply chain-team moet opbouwen omdat veel mensen eruit verdwenen zijn. De tweede verantwoordelijkheid is het creëren van een centre of excellence voor de wereldwijde supply chain, met focus op Noord-Amerika en Azië-Pacific. Buiten Europa groeien we nu door acquisities, wat een grote intellectuele uitdaging oplevert in het opbouwen van end-to-end product flow managementcapaciteiten. We bouwen momenteel nieuwe magazijnen in Sydney (Australië) en in de buurt van San Francisco (VS). Het magazijn in Sydney gaat snel live, het Amerikaanse magazijn moet eind dit jaar operationeel zijn.’
Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?
‘Ten eerste heb ik ervaring op het gebied van automatisering, wat belangrijk is omdat we gaan werken met geautomatiseerde magazijnen. Zowel in Australië als de VS, maar ook in Nederland, in Heerlen. Daar loopt het nog niet soepel, door gebrek aan goede samenwerking. We werken hier momenteel hard aan en de automatisering ligt “on track” voor 2025. Ten tweede heb ik veel ervaring in de end-to-end supply chain en ten derde wil ik af van het silodenken; ik ben een echte bruggenbouwer.’
Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?
‘Ik vond het schokkend dat er nog nauwelijks geschikte tools waren voor merchandising & buying. Geen, zeg maar, supply chain-planningstools en tools voor voorraden. Er werd nog veel gewerkt met Excel-bestanden. Die tools gaan er komen.’
Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?
‘Zoals ik al eerder heb gezegd, wil ik weg van het silodenken. De organisatie moet draaien om samenwerking. Dat is key voor succes. Want uiteindelijk willen we de grootste wereldwijde speler van sportfashion in retail worden.’