Willemijn Potjer zet supply chain voor The Seaweed Company op: ‘Ik moet alles zelf bedenken’
Zeewier is de snelst groeiende plant ter wereld. Het neemt niet alleen schadelijke stoffen uit zeewater op, zoals CO2, maar groeit ook zonder gebruik van land, vers water, meststoffen en pesticiden. Bovendien is het heel gezond voor land, dier en mens. Geen wonder dat steeds meer start-ups zich op deze markt storten. The Seaweed Company is als één van de weinige bedrijven actief in de gehele keten (van zaaien tot verkopen van gedroogde zeewieroplossingen) en in verschillende landen. Ook al is het een relatief klein bedrijf, de supply chain is uitdagend. Reden voor Willemijn Potjer haar goed betaalde baan op te zeggen om te gaan pionieren bij deze start-up.
Potjer heeft lang bij Danone gewerkt. ‘Bij dat bedrijf word je op een positieve manier beïnvloed op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Tegelijkertijd heb je daar als supply chain professional minder impact op deze twee kernwaarden, omdat je slechts een schakel bent. Ik wil liever impact maken op de wereld dan op de marge. En ik wilde graag zelf aan de knoppen zitten in plaats van een radartje zijn in een groter geheel.’
Op een gegeven moment zag ze op LinkedIn een bericht van The Seaweed Company voorbijkomen. Ze klikte door naar de website. ‘Dat triggerde direct. De impact op economisch, sociaal en duurzaamheidsgebied sprak me aan, naast het feit dat het volledige concept gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek en resultaat. Je levert met zeewier daadwerkelijk een positieve bijdrage aan het klimaat en de wereld.’
Een week later zag ze een vacature voor iemand die de supply chain zou kunnen opzetten en runnen. ‘Ik dacht: superinteressant. Toen kort daarna ook nog iemand met een strategische functie bij Ahold overstapte naar dit bedrijf, wist ik zeker dat ik dat ook wilde. Het moest als bedrijf dus echt goed in elkaar zitten.’
The Seaweed Company wijkt af van andere zeewierbedrijven doordat ze de hele keten beheersen… … …
Verder lezen?
Het volledige artikel telt vijf pagina’s en is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement!
>> https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/