Whitepaper State of Warehouse Operations 2024
In de afgelopen twaalf maanden hebben supply chain professionals uit Nederland en België geconstateerd dat het aantal goederen in hun magazijnen toeneemt: maar liefst 75 procent spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75 procent van de professionals aan dat ze hun magazijnen gaan moderniseren, terwijl 56 procent van plan is om nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.
Organisaties hebben moeite met de toename van het aantal goederen in hun bestaande magazijnen: slechts 31 procent van de supply chain professionals geeft aan dat ze de veranderingen binnen hun bestaande capaciteit hebben kunnen opvangen. 22 procent heeft moeite om binnen hun bestaande capaciteit aan het toegenomen volume te voldoen, en is er niet in geslaagd de capaciteit te vergroten. 41 procent heeft hun bestaande capaciteit vergroot om aan het toegenomen volume te kunnen voldoen.
Moeite met behoud bestaand personeel
25 procent van de supply chain profesionals ervaart uitdagingen met het waarborgen en verbeteren van de productiviteit van het personeel, terwijl 24 procent moeite heeft met het werven, opleiden en managen van personeel. Wanneer gevraagd wordt of hun organisatie moeilijkheden ervaart met het behoud van bestaand personeel, geeft maar liefst 89 procent van de ondervraagde professionals aan hier moeite mee te hebben.
Uitdagingen in magazijnactiviteiten
Gevraagd naar de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot magazijnactiviteiten, geeft 27 procent aan moeite te hebben met het beheren van bestellingen via verschillende kanalen. 25 procent zegt moeite te hebben om wijzigingen aan te brengen in hun magazijnactiviteiten vanwege de complexiteit ervan. Meer dan de helft (52%) van de professionals denkt dat het de eigen organisatie ontbreekt aan inzicht in de uitdagingen met betrekking tot de magazijnactiviteiten, en dat het senior management deze uitdagingen begrijpt.
Investeringen in omnichannel-beheer, GenAI en robotica
Aan de respondenten werd ook gevraagd wat zij als de belangrijkste aandachtsgebieden voor de magazijnen van hun organisatie zien in de komende twaalf maanden. 30 procent zegt investeringen te willen doen om bestellingen via verschillende kanalen te beheren. 29 procent wil meer gebruik gaan maken van evoluerende technologieën zoals generatieve AI en robotica, terwijl 27 procent investeringen wil doen om de doorlooptijd te verbeteren en de cut-off time te verkorten.
Pieter Van den Broecke, managing director van onder andere Nederland en België bij Manhattan Associates: ‘Consumenten bestellen steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, alsook de krappe arbeidsmarkt, stellen supply chain professionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken. Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichannel-technologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supply chain-processen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die ontstaat door retourzendingen verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.’
Alle whitepapers op Supply Chain Magazine vind je hier.