Wetgeving dwingt bedrijven diep in de supply chain te duiken
Europese wetgeving zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) dwingt bedrijven om aan de slag te gaan met duurzaamheid. Veel inspanningen concentreren zich op het in kaart brengen van scope 3-emissies. Het berekenen of verzamelen van transportemissies is voor de meeste bedrijven stap één. Stap twee, het ophalen van CO2-data bij leveranciers van grondstoffen en onderdelen, blijkt in de praktijk al een stuk lastiger. Gelukkig duurt het nog even voordat een controlestempel van een onafhankelijke accountant nodig is.
Met het in kaart brengen van de transportemissies heeft Quooker relatief weinig problemen. Die vraagt de fabrikant van kokendwaterkranen op bij zijn transportpartners, die zijn geselecteerd op het vermogen om CO2-data te verstrekken. Lang niet elke vervoerder is daartoe in staat, heeft Logistics Manager Pieter Jonkman van Quooker ervaren tijdens het aanbestedingstraject dat twee jaar geleden is gestart. ‘Als vooraf duidelijk was dat een vervoerder nooit aan dit criterium kon voldoen, kreeg die ook geen uitnodiging om een offerte aan te leveren. Maar ook vervoerders die wel een uitnodiging kregen, zijn afgevallen omdat ze onvoldoende in staat waren om inzicht te geven in hun emissies.’
Quooker heeft gemerkt dat met name zeevrachtvervoerders zich positief onderscheiden. Hun portalen bieden tot op zendingsniveau inzicht in de CO2-uitstoot. ‘We zien nog net niet de real-time emissies. Maar als een zending is gearriveerd, kunnen we meteen de CO2-rapportage downloaden’, weet Jonkman. ‘En inmiddels zijn ook onze wegvervoerders in staat om CO2-data op zendingsniveau te overleggen.’
De kwaliteit van de CO2-data is verrassend goed, heeft Sustainability Manager Sam Smeets gemerkt. Meteen nadat hij begin dit jaar bij Quooker in dienst trad, begon hij met het berekenen van emissies op basis van secundaire data. ‘Toen we die berekeningen vergeleken met de primaire data van onze transportpartners, bleken die ontzettend dicht bij elkaar te liggen. Het verschil was nog geen 3 procent. Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit van de transportpartners, maar ook met de kwaliteit van onze eigen data. Als je weet hoeveel producten naar welke klanten zijn gestuurd, wat het gewicht daarvan is en welke transportmethode daarvoor gebruikt is, kun je de emissies vrij accuraat uitrekenen.’ … … …