Wensen rond thuisbezorging wisselen per generatie

thuisbezorging

De generatie waar consumenten toe behoren, is van invloed op hun voorkeur als het gaat om thuisbezorging. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van softwareleverancier Descartes onder ruim 8000 personen in Europa en Noord-Amerika. Duidelijk is dat de wens voor een snelle of juist een goedkope bezorging sterk samenhangt met de leeftijd van de consument.

Millennials en Gen Z zijn de meest enthousiaste online consumenten. Hun digitale vaardigheid maakt ze veeleisender, en dit heeft ook invloed op hun verwachtingen rond de bezorging. Snelheid is bij deze jongere consumenten van groter belang dan goedkope bezorging. Zo vindt een aanzienlijk deel van de millennials en Gen Z (39%) een snelle bezorging belangrijker dan hun oudere tegenhangers (19%), blijkt uit het onderzoek.

In tegenstelling tot hun jongere tegenhangers geven babyboomers en vroege Gen X-consumenten de voorkeur aan kosten boven snelheid. Prijsbewustzijn bepaalt hun bezorgkeuzes en ze zijn bereid af te zien van een snelle bezorging om kosten te besparen. Bij 47 procent van de 55-plussers die minder besteedbaar inkomen hebben, is prijsgevoeligheid een dominante factor in hun besluitvormingsproces.

Kwaliteit van bezorging kan stuk beter

Ondanks de groeiende populariteit van e-commerce kan de kwaliteit van bezorging een stuk beter. Hoewel het onderzoek een verbetering van 6 procent vaststelt in de bezorgprestaties ten opzichte van het voorgaande jaar, had maar liefst 67 procent van de ondervraagde consumenten te maken met mislukte bezorgingen de laatste drie maanden voor ze de enquête invulden. Dergelijke problemen hebben negatieve gevolgen voor retailers en bezorgbedrijven, stelt Descartes. Jongere consumenten zijn daarbij ook meer geneigd om actie tegen hen te ondernemen dan oudere leeftijdsgroepen.

Thuisbezorging als onderscheidende factor

Omdat e-commerce zich blijft uitbreiden onder verschillende generaties en demografische groepen, wordt ook het aantal thuisbezorgingen groter. Het afstemmen van bezorgopties op verschillende groepen personen, waaronder snelheidsgedreven millennials, kostenbewuste babyboomers en op duurzaamheid gerichte Gen Z’ers, kan een gamechanger zijn voor retailers. Door de verschillende voorkeuren te begrijpen, kunnen retailers de klantervaring verbeteren, de merkloyaliteit versterken en hun bedrijfsresultaat verbeteren, aldus Descartes.

Volgens de softwareleverancier is de tijd rijp voor winkeliers om de kracht van demografische inzichten te benutten om van thuisbezorging een echte onderscheidende factor voor de toekomst te maken. Door zich aan te passen aan de dynamische behoeften van hun klanten kunnen retailers een revolutie ontketenen op het gebied van thuisbezorging en voorop blijven lopen in dit snel veranderende landschap, stelt Descartes.