Wehkamp: minder retourzendingen in grote steden

Wehkamp

Hoe groter de stad, hoe kleiner de kans dat internetaankopen retour worden gestuurd. Dat blijkt uit onderzoek van Wehkamp naar het aankoop- en retourgedrag van haar klanten. Zo sturen inwoners van de vijf grootste steden van Nederland 14,6 procent minder artikelen retour dan het Nederlands gemiddelde. Amsterdammers sturen gemiddeld de minste producten terug.

Het online warenhuis vergeleek voor het onderzoek meer dan 7,5 miljoen bestellingen. Duidelijk werd dat het inwonertal van een gemeente invloed heeft op hoeveel er geretourneerd wordt. De vijf grootste steden van Nederland wijken aanzienlijk af van het gemiddelde. Amsterdam (-18%), Rotterdam (-17%), Den Haag (-18%), Utrecht (-9%) en Eindhoven (-4%) retourneren aanzienlijk minder dan het landelijk gemiddelde.

‘Voor Wehkamp is het terugdringen van het aantal retouren een belangrijk speerpunt vanuit een maatschappelijk en een bedrijfseconomisch doel. Sinds de introductie van het nieuwe retourbeleid in 2023 zien we zeer positieve resultaten en is het aantal retouren met 14 procent teruggebracht’, meldt Frans Falize, operationeel directeur van Wehkamp Retail Group. ‘Met de data van dit onderzoek gaan we nu kijken hoe we in kleinere gemeenten het aantal retouren verder kunnen reduceren.’

Het beeld dat stedelingen minder retourneren, houdt ook stand als wordt gekeken naar steden buiten de al genoemde vijf grootste. Gemiddeld retourneren inwoners van deze plaatsen (grofweg met 130.000 tot 250.000 inwoners) 6,3 procent minder. In middelgrote gemeenten (tussen de 40.000 en 130.000 inwoners) verdwijnt het verschil bijna: hier wordt gemiddeld genomen 0,1 procent minder geretourneerd.

Meer retourzendingen in kleine gemeenten

In kleine gemeenten (met een inwonertal tussen de 12.500 en 40.000 inwoners) wordt juist veel geretourneerd, bijna 5,7 procent meer dan gemiddeld. ‘Deze groep representeert bijna 5 miljoen Nederlanders met relatief veel online aankopen. Door op basis van data-analyse nog beter te begrijpen welke factoren van invloed zijn op de hoeveelheid retouren, kunnen we bijvoorbeeld door meer bewustwording verder werken aan het beperken van retouren’, aldus Falize.

Strandkleding het vaakst teruggestuurd

In 2023 kwam Wehkamp met een nieuw retourbeleid. Met een bijdrage van 50 cent per geretourneerd artikel, het continu verbeteren van de fotografie en maatadviezen afgestemd op de pasvorm per merk is het aantal retouren al met 14 procent teruggebracht. Onder andere met data-analyse van de retouren wil Wehkamp dit percentage de komende jaren nog verder terugdringen. Overigens wordt strandkleding het meest teruggestuurd, gevolgd door dameskleding. Retourpercentages op non-fashion producten liggen veel lager.