Webshops: ‘Overheid moet duurzame bezorgopties verplichten’

webshops

De overheid zou webshops moeten verplichten uitsluitend duurzame bezorgopties aan te bieden. Dat vinden bijna vier op de tien (37 procent) managers en eigenaren van deze shops. Ook is maar liefst 77 procent van mening dat webshops klanten kunnen helpen duurzamere keuzes te maken, blijkt uit onderzoek van ICT-bedrijf Wolfpack onder 537 managers en eigenaren van webwinkels. 

Bijna 80 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk dat online shoppen duurzamer wordt. Mannen (41 procent) zien meer in een verplichte verduurzaming van webshops dan vrouwen (33 procent), aldus Wolfpack. Het Amsterdamse bedrijf claimt vanuit een duurzame missie ICT-systemen en -oplossingen voor digital commerce te bieden. Klanten zijn onder andere Xenos, Joolz, Simon Lévelt, Open32 en McLaren F1.

‘Consumenten voelen de noodzaak om het verschil te maken en vragen steeds vaker om duurzaamheid. En er zijn genoeg opties’, zegt Michel van Koekenberg, oprichter en CEO van Wolfpack. ‘Denk bijvoorbeeld aan milieuvriendelijke verpakkingen en minder papier, de optie om de klant te laten kiezen voor bezorging met een fietskoerier of een elektrische bestelauto, of de keuze om een pakketje niet meteen de volgende dag te laten bezorgen maar pas als alle onderdelen binnen zijn.’

Geen hoge kosten

Een minderheid van 30 procent maakt zich zorgen dat het verlagen van de CO2-uitstoot ten koste gaat van de winstgevendheid van webwinkels. Ook zeggen drie op de tien webshopmanagers en -eigenaren dat het beter is te wachten tot het betaalbaarder wordt om webshops te verduurzamen. ‘De angst voor hoge kosten is ongegrond’, zegt Van Koekenberg. ‘Er zijn talloze slimme en duurzame ICT-oplossingen die juist geld opbrengen. Denk aan papierloos versturen, betere retourprocedures, minder transportbewegingen en groene kilometers.’

Overheidssteun

Ten slotte zegt meer dan 60 procent van de ondervraagden dat de overheid webshops financieel tegemoet zou moeten komen wanneer deze gebruik maken van duurzame bezorgopties. Jongeren zien daar meer in dan de oudere generaties. De animo neemt af met het stijgen van de leeftijd: 77 procent van de jongeren ziet wel iets in financiële steun tegenover iets meer dan 40 procent van de ouderen.

‘Financiële steun van de overheid is welkom, natuurlijk, maar veel duurzame ICT-maatregelen verdienen zichzelf terug’, aldus Van Koekenberg. ‘Niemand hoeft op de overheid te wachten met het duurzamer en efficiënter maken van z’n logistieke systemen.’

webshops