Weber Barbecues opent eerste Europese productie- en distributiecentrum
Weber Barbecues heeft in Zabrze, Polen een nieuw productie- en distributiecentrum geopend. Het is de eerste productiefaciliteit van het bedrijf buiten de Verenigde Staten. Met de opening wil Weber de Europese productiecapaciteit stroomlijnen én de transport-footprint verminderen.
‘Ons nieuwe productie- en distributiecentrum markeert een belangrijke mijlpaal in Webers wereldwijde expansie en Europese groei’, meldt Chief Executive Officer Chris Scherzinger. Een belangrijk element van de groeiplannen is de ‘Make-where-we-sell-strategie’ van de barbecue-expert.
‘Deze benadering richt zich op het produceren van hoogwaardige barbecueproducten dichter bij onze retailklanten en consumenten. Daardoor verbetert onze leverings- en servicesnelheid. Ook behalen we hiermee aanzienlijke operationele efficiëntieverbeteringen’, aldus Scherzinger. Bovendien zorgt het voor meer flexibiliteit bij het reageren op lokale marktdynamiek en -behoeften.
De Weber Grill Academy Experience
De nieuwbouw in Zabrze beslaat zo’n 50.000 vierkante meter. Naast de productie van barbecues is er ook een Weber Grill Academy Experience Centre. Dit is een praktijkgerichte leerruimte gewijd aan de kunst en kunde van het barbecueën. Er worden culinaire lessen, interactieve chef’s tables, privé-feesten en teambuilding-evenementen verzorgd, die virtueel of op locatie gehouden kunnen worden.
Door de pandemie kwamen de bij de bouw betrokken productie- en supply chain-teams voor extra uitdagingen te staan. Dankzij nieuwe technologieën als virtual reality én creatieve benaderingen slaagde het lokale team in Polen erin toch nauw samen te werken met de Amerikaanse productieleiders. Zo kon de bouw in goede banen worden geleid en lukte het elke vierkante meter van de fabriek te ontwerpen volgens de gewenste, strakke specificaties, aldus Scherzinger.