Vraag naar same day delivery in pakketbezorging sterk toegenomen
Voor pakketbezorgers was 2021 opnieuw een druk jaar. Toch slaagden ze erin 83 procent van de pakketten binnen 24 uur af te leveren. Steeds vaker verlangt de consument ook dat een pakketje nog dezélfde dag bezorgd wordt: de vraag naar same day delivery steeg namelijk met 69 procent. Dat blijkt uit cijfers van Sendcloud, een alles-in-een verzendplatform voor webshops.
PostNL maakte eerder al bekend vorig jaar een recordaantal van 384 miljoen pakketten te hebben bezorgd. Volgens Sendcloud ontvingen Nederlanders in 2021 gemiddeld 24 pakketten. Verreweg de meeste daarvan werden bezorgd in de maanden januari, maart, november en december. Dit heeft alles te maken met de aangescherpte coronamaatregelen en lockdowns waar Nederland mee te maken kreeg. Het jaar werd gestart in een lockdown en het sluiten van de fysieke winkels op 18 december leidde – zo vlak voor kerst – tot een verdriedubbeling (+227%) van het pakketvolume.
Hoewel het aantal pakketten voor het tweede jaar op rij explosief toenam, werd het merendeel de volgende dag geleverd. Pakketbezorgers hebben bovendien geleerd van de drukste piekmomenten in 2020. Gemiddeld werd 83 procent van de pakketten in 2021 binnen 24 uur geleverd. Zelfs in december, de drukste maand, kon 81 procent van de pakketten binnen één dag bezorgd worden. De gemiddelde levertijd van een pakket lag op 1,3 dag: een goed resultaat, omdat niet voor alle pakketten een levertijd van één dag geldt. Nederlanders zijn volgens Sendcloud ook bereid om 4,2 dagen te wachten op een pakket.
Same day delivery populair
Een opvallende trend van het afgelopen jaar is de stijging in same day delivery met 69 procent. Uit eerder onderzoek van Sendcloud bleek dat 18 procent van de Nederlanders behoefte heeft aan levering op dezelfde dag, de cijfers bevestigen nu dat die trend doorzet. De meerderheid (58%) van de Nederlandse consumenten verwacht daarbij dat levering dezelfde dag mogelijk is wanneer een bestelling vóór 12.00 uur wordt gedaan. Nieuwe pakketbezorgers als Instabox en Trunkrs spelen hier volgens Sendcloud goed op in.
Consumenten steeds veeleisender
‘Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om pakketbezorging en willen zelf beslissen waar, wanneer en hoe een pakket bezorgd wordt. Ondanks de toenemende pakketvolumes is het pakketbezorgers in 2021 gelukt hier goed mee om te gaan. Niet alleen werd de meerderheid van de pakketten op tijd geleverd, ook zien we dat de vraag naar premium bezorgopties zoals same day delivery is gestegen’, meldt Rob van den Heuvel, CEO en co-founder van Sendcloud. ‘Onze verwachting is dat de vraag naar same day delivery en groene bezorgopties in 2022 verder toeneemt. Het is dan ook een uitkomst voor webwinkels om in te spelen op de vraag naar flexibele bezorging door meer opties aan te bieden’, aldus Van den Heuvel.