Voorraadbeheer bij extreem weer laat te wensen over

extreem weer

Ondanks de groei van e-commerce brengt 53 procent van de consumenten bij voorkeur een bezoek aan een winkel bij het treffen van voorbereidingen op extreem weer. Slechts een derde is echter tevreden over het voorraadbeheer van de retailers. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Relex Solutions onder ruim duizend Amerikaanse consumenten.

Nu extreme weersomstandigheden zoals orkanen, tornado’s, hittegolven en zware stormen steeds vaker voorkomen, passen consumenten hun winkelgewoonten aan. Retailers worstelen echter om bij te blijven. Het Relex Extreme Weather Consumer-rapport werpt licht op deze veranderende consumentenvoorkeuren, de aanhoudende gevolgen van de pandemie en de kritieke behoefte aan verbetering van de paraatheid van retailers om schappen op de juiste manier te bevoorraden tijdens dergelijke gebeurtenissen.

Volgens de onderzoeksgegevens kiest meer dan de helft van de ondervraagde consumenten (53%) voor het fysiek bezoeken van een winkel bij het doen van aankopen in verband met het weer. Slechts een derde (33%) zegt tevreden te zijn over de service en het voorraadbeheer van retailers. Overigens verschilt die tevredenheid van consumenten over het vermogen van retailers om hun voorraden op peil te houden tijdens extreme weersomstandigheden per regio.

Grotere voorraad essentiële producten

Bijna 44 procent van de respondenten houdt sinds de pandemie thuis een grotere voorraad essentiële producten aan, 34 procent winkelt vaker om mogelijke tekorten te voorkomen en 26 procent is overgeschakeld op beter houdbare alternatieven, wat duidt op een blijvende impact van het gedrag ten tijde van de pandemie.

Waar de meerderheid (53%) van de ondervraagde consumenten voor een bezoek aan een winkel kiest, geeft 15 procent de voorkeur aan online winkelen met thuisbezorging. Dit uit oogpunt van gemak en om drukte te vermijden. Slechts 6 procent van de consumenten koopt online en haalt vervolgens zelf de spullen af in de winkel. Dit om de beschikbaarheid te garanderen en tijd te besparen.

Opleving van in-store shoppen

Volgens Laurence Brenig-Jones, VP Product Strategy en Marketing bij Relex, is er momenteel sprake van een ‘renaissance’ van het in-store shoppen. Maar winkeliers moeten volgens hem wel aan de bak. ‘Retailers dienen op de hoogte te blijven van consumentenvoorkeuren, vooral rond pieken in de vraag en onzekerheid in de supply chain, om ervoor te zorgen dat ze hun winkels bevoorraden met de juiste goederen op het juiste moment. Vooral tijdens cruciale periodes zoals een weergebeurtenis.’

De bevindingen uit het onderzoek wijzen op een significante verschuiving naar beter voorbereide consumenten, die hun winkelgewoonten aanpassen als reactie op frequente extreme weersomstandigheden. Deze verandering in consumentengedrag is zowel een uitdaging als een kans voor retailers. Om effectief in te spelen op de behoeften van deze proactieve consumenten, moeten retailers hun eigen paraatheid en reactievermogen verbeteren, meent Relex.

Verbeteren van de vraagvoorspelling

Het verbeteren van de vraagvoorspelling en het optimaliseren van het voorraadbeheer kunnen ervoor zorgen dat de juiste producten op het juiste moment beschikbaar zijn. Door gebruik te maken van real-time weergegevens en voorspellende analyses kunnen retailers hun voorraad beter afstemmen op de verwachtingen van de consument tijdens kritieke weersomstandigheden, waardoor de klanttevredenheid en -loyaliteit kunnen toenemen.

‘Aangezien consumenten meer proactieve voorbereidingsstrategieën voor de lange termijn aannemen als reactie op toenemende extreme weersomstandigheden, kan deze verschuiving belangrijke gevolgen hebben voor het voorraadbeheer en de productmix die retailers aanbieden’, aldus Brenig-Jones. ‘Deze aanpak zal niet alleen beter tegemoetkomen aan de behoeften van de consument, maar ook het risico op stock-outs en overtollige voorraad verminderen.’