Vignet moet misbruik bij retourzendingen tegengaan
De e-commercesector start komende maand een pilot om misbruik bij retourzendingen tegen te gaan. Producten worden hierbij van een retourvignet voorzien dat niet verwijderd mag worden. Gebeurt dat toch, dan kan het artikel niet zonder meer teruggestuurd worden. Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, wordt met name dure kleding nog te vaak voor één avond gedragen en vervolgens geretourneerd. Op deze manier is dat volgens haar niet meer mogelijk.
Het initiatief voor het retourvignet komt vanuit de sector en wordt mede mogelijk gemaakt door Thuiswinkel.org. Het vignet kan óf een sticker óf een label zijn, geplaatst op een strategische plek op het product. ‘Als de sticker of het label van een product verwijderd is, leidt dit direct tot waardevermindering. Het is namelijk niet nodig het vignet te verwijderen voor het passen of beoordelen ervan’, legt Ten Ham uit.
Behalve het aanpakken van misbruik van het zogeheten herroepingsrecht, moet het retourvignet ook het aantal retouren teruggedringen. ‘Iets online kopen waarvan je weet dat je het maar één keer gaat dragen of gebruiken om het vervolgens te retourneren, is slecht voor het product, slecht voor het milieu, slecht voor de verkoper en slecht voor de sector. Dit vignet gaat helpen in het terugdringen van deze gewoonte’, aldus Ten Ham.
Waardevermindering doorberekend
‘Het retourvignet bestaat uit een serie producten, zoals een gepatenteerde sticker die verandert als hij van een product afgetrokken wordt en een tag met label in verschillende groottes die niet opnieuw vastgemaakt kan worden’, licht Hilko Hooijer van Retourvignet toe. ‘Retourneren kan dan nog steeds binnen de herroepingstermijn, maar er wordt in dat geval wel waardevermindering in rekening gebracht bij de consument.’
Het terugdringen van retouren is ook een onderwerp dat onderzocht wordt in onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow. Uit die onderzoeken zijn aanbevelingen voor webwinkels, consumenten en overheid gekomen. Zo gaat Thuiswinkel.org op verzoek van de overheid communicatierichtlijnen opstellen om bewustwording rond retouren te krijgen bij consumenten.