Ventory uit België wint European Supply Chain Start-up Contest 2023
De Belgische start-up Ventory is de winnaar van de zesde European Supply Chain Start-up Contest van Supply Chain Media. De verkiezing werd gisteren gehouden tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in het Pathé Movie Theatre in Ede. Ventory overtuigde de vakjury en de deelnemers daar met haar slimme en intuïtieve oplossing voor het beheer van voorraden op verschillende locaties.
Naast Ventory streden tijdens de zesde editie van de Europese supply chain start-up-verkiezing nog twee andere finalisten om de overwinning: Fabrikatör uit Duitsland en Permutable AI uit het Verenigd Koninkrijk. De vakjury beoordeelde de finalisten in een vraaggesprek op basis van vier criteria: de commerciële potentie, de technologische innovatie, de bruikbaarheid en de duidelijkheid van hun presentatie.
Op basis van het vraaggesprek met de jury en de stemmen van het publiek kwam Ventory als winnaar uit de bus, vanwege de gemakkelijke toepasbasbaarheid van de webapplicatie, de gerealiseerde toepassing bij logistiek dienstverlener DHL en de strategische samenwerking met dienstverlener Capgemini om de oplossing aan te bieden als waardevolle aanvulling op bestaande implementaties van onder andere SAP.
Operationeel verantwoordelijke Ellen Malfliet van het bedrijf (foto) was blij verrast met de winst van Ventory en bedankte Supply Chain Media voor de wedstrijd en de noodzakelijke aandacht voor start-ups. De prijs voor Ventory bestaat uit een marketingcampagne ter waarde van €20.000 via de verschillende mediakanalen van Supply Chain Media.
Grondig verkiezingstraject
Tijdens het inNOWvate Supply Chain Event hield elk van de drie finalisten een 3-minuten pitch op het hoofdpodium. Een zeer ervaren jury ondervroeg de oprichters van de start-ups over hun businessmodel, oplossing en teamstructuur. De jury hield rekening met de publieksstemmen voor hun uiteindelijke beslissing. De vierkoppige jury bestond uit Joost Bous (voormalig supply chain-directeur van Action), Mathias Bosse (Founding Partner van Prequel Ventures en Founder van Supply Chain Management Startups), Jean-Baptiste Clouard (CEO en oprichter van Flowlity, winnaar van deze verkiezing in 2021) en Martijn Lofvers (CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media).
RTI Blockchain gekozen als meest veelbelovende supply chain scale-up
Naast de start-up contest streden ook drie scale-ups om de publieksprijs tijdens het inNOWvate Supply Chain Event. De Nederlandse scale-up RTI Blockchain kreeg de meerderheid van de publieksstemmen voor haar innovatieve oplossing om de administratie van pallets en andere ladingdragers én financiële afhandeling volledig te automatiseren. Hiermee versloeg deze scale-up de twee andere finalisten: Garvis uit België met een planningsoplossing geïntegreerd met ChatGPT, en Sweep uit Frankrijk met een oplossing voor uitgebreide CO2-administratie. RTI Blockchain won een mediacampagne ter waarde van €10.000 die zal worden ingezet via de verschillende mediakanalen van Supply Chain Media.
Voor de verkiezingen onderzoekt Supply Chain Media sinds 2018 jaarlijks jonge bedrijven uit heel Europa en positioneert deze in de Maturity Matrix van Europese supply chain start-ups, met tien verschillende categorieën van supply chain-oplossingen. De in de Maturity Matrix gepubliceerde start-ups en scale-ups komen vervolgens ook in aanmerking voor de contests.