Veerkracht als motor van de Nederlandse transportsector

transportsector

De transportsector toont een indrukwekkend vermogen om met de uitdagingen van vandaag om te gaan. Ondanks de pandemie, de oorlogen in Oekraïne en het Midden-Oosten én incidenten in de Rode Zee, blijft de sector veerkrachtig. Dat leidt tot het ‘always-on’-voordeel, waarbij organisaties snel kunnen schakelen en effectief kunnen reageren op nieuwe situaties. Toch is deze veerkracht nog niet in de hele transportsector volledig aanwezig, blijkt uit nieuw onderzoek van PA Consulting. Meer branchesamenwerking is volgens PA daarom een must voor toekomstbestendigheid. 

Het gebrek aan resilience in sommige delen van de transportsector wordt veroorzaakt door complexe, structurele obstakels die eerst moeten worden overwonnen. Daarbij heeft iedere transportmodaliteit zijn eigen specifieke uitdagingen. De oplossing is volgens PA echter gelijk: een combinatie van innovatieve technologie en betere samenwerking tussen ketenpartners. Hun uitgebreide studie is gebaseerd op de inzichten van 360 transportleiders uit heel Europa en schetst de belangrijkste strategieën en gebieden voor investeringen om de veerkracht in deze sectoren te verbeteren.

Wegvervoer: technologische vooruitgang omarmen

In het wegtransport is organisatorische veerkracht van strategisch belang voor maar liefst 97 procent van de respondenten. Bovendien gelooft 82 procent dat veerkracht concurrentievoordeel oplevert. Maar het segment kampt met uitdagingen, vooral in de bredere supply chain waar organisaties zelf minder invloed op kunnen uitoefenen. Voor 37 procent zijn incidenten in de toeleveringsketen een bedreiging voor de eigen resilience.

‘Een logische oplossing is de toepassing van technologie en data-analyse om real-time zendingen en transporten te kunnen volgen en verstoringen te voorspellen en voorkomen. Deze transparantie is echter alleen te realiseren wanneer partijen in de supply chain bereid zijn om samen te werken en te investeren en informatie transparant te delen. Door veilige platforms te ontwikkelen voor betere zichtbaarheid en een beter beheer van de supply chain – zonder de noodzaak openlijk vertrouwelijke data te delen – kan de bereidheid tot samenwerking sterk toenemen’, stelt Edwin Kock, associate partner en supply chain-expert bij PA.

Luchtvaart: verstoringen gezamenlijk aanpakken

De luchtvaart heeft volgens PA volop kansen om personeel en processen te optimaliseren. Ook zijn er mogelijkheden om de veerkracht van toeleveranciers te versterken (41%) en governance-uitdagingen aan te pakken (37%). Deze uitdagingen worden in de luchtvaart meer gevoeld dan bij andere modaliteiten, blijkt uit het onderzoek.

Voor 80 procent van de luchtvaartorganisaties is weerbaarheid echter vooral een uitdaging in plaats van een kans. Dit benadrukt de potentie voor groei, die binnen de hele branche leeft: van alle modaliteiten is de luchtvaart het meest bereid de investeringen in weerbaarheid te verhogen. Voor 47 procent is het daarbij een belangrijke prioriteit een ‘crisis-as-usual’-mindset aan te nemen.

‘Luchthavens richten zich op Total Airport Management om de veerkracht te versterken. Zij streven samen met hun partners naar volledige inzichtelijkheid voor operaties, onderhoud en veiligheid, zodat ze in staat zijn om efficiënt en kosteneffectief te werken en optimaal kunnen handelen bij verstorende effecten. Dankzij deze inzichtelijkheid kan het luchtvaartecosysteem bovendien potentiële verstoringen of crisissituaties gezamenlijk vermijden of aanpakken’, meldt aviation en digital expert Christian Groot van PA.

Spoor: enorme potentie voor meer flexibiliteit

Ook de spoorwegsector staat voor complexe uitdagingen, zoals een inflexibele infrastructuur en vaker voorkomende extreme weersomstandigheden. Toch heerst er optimisme; 63 procent gelooft dat de grootste uitdagingen achter ons liggen. 29 procent geeft aan dat meer veerkracht nodig is op de lange termijn om hoge kosten te vermijden. Dat is mogelijk door het vergroten van de flexibiliteit van de infrastructuur. Daarnaast kan meer samenwerking met andere onderdelen van het ecosysteem de reactiesnelheid op incidenten verbeteren.

‘Het spoor heeft een scala aan mogelijkheden om de flexibiliteit van de bestaande spoorroutes en de benutting van de bestaande spoorcapaciteit te vergroten. De flexibiliteit kan worden verhoogd door innovatief gebruik van technologie, zoals sensors voor het monitoren van de rails, AI voor slimmere planning en voorspellend onderhoud en meer automatisering. Mits deze innovaties weloverwogen en op veilige wijze worden geïmplementeerd, heeft het spoorstelsel enorme potentie voor meer flexibiliteit – en daarmee veerkracht’, aldus Jeroen Dubel, partner en transport-expert bij PA.

Logistiek: aanpassen aan een dynamische omgeving

Voor expediteurs, postorganisaties, vrachtafhandelaars en andere logistieke tussenpartijen bestaan er vooral kansen om processen en systemen te moderniseren, aangezien 43 procent van de respondenten aangeeft dat deze verouderd zijn. Hierdoor ontbreekt het bij 41 procent momenteel aan real-time inzicht. Hoewel de beperkte marges de ruimte voor verdere investeringen in veerkracht nu beperken, opent dit de deur voor creatieve oplossingen en efficiëntere werkwijzen. En dat is belangrijk, want 30 procent van de respondenten erkent dat een gebrek aan veerkracht kan leiden tot torenhoge operationele kosten.

‘Samenwerking is de sleutel. Transparantie van informatie is cruciaal, hoewel het vaak onterecht als overhead wordt gezien. Door bewust te investeren in IT en moderne technologie kunnen we samenwerking binnen het logistieke ecosysteem bevorderen en zorgen voor meer synergie. Werken met meerdere leveranciers en flexibele contracten bieden bovendien ruimte voor aanpassing aan de veranderende omstandigheden’, besluit digitaal transformatie-expert Sanne Balkenende van PA.