Van outliers tot promoties: demo’s van S&OP-software roepen vragen op

S&OP-software

Waar begin je als je software-ondersteuning zoekt voor Sales & Operations Planning (S&OP)? Wat zijn de mogelijkheden die moderne systemen bieden? En hoe selecteer je een systeem dat past bij de volwassenheidsgraad van je S&OP-proces? De op 6 juni gehouden IT Demo Day geeft supply chain professionals uit binnen- en buitenland een eerste indruk. Zodra de demo’s beginnen, barst een vragenvuur los. 

Door Marcel te Lindert

Martijn Lofvers (foto) mag de selectie van supply chain software graag vergelijken met de aanschaf van een auto. Kies je voor de bewezen technologie van gevestigde merken of ga je voor die innovatieve nieuwkomer in de markt? Val je voor de fraaie lijnen en de snelheid van een sportwagen of geef je de voorkeur aan een combinatie van degelijkheid en betaalbaarheid? ‘Eén advies: kijk onder de motorkap en maak een proefrit’, stelt de oprichter van Supply Chain Media tijdens de start van de IT Demo Day. ‘Dat geldt ook voor de selectie van S&OP-software. Ga niet louter af op powerpoints. Tijdens een demo krijg je pas echt een goede indruk van de mogelijkheden.’

Wie de demo’s van de vier leveranciers van S&OP-software voor retail en groothandel volgt, krijgt inderdaad een beeld van hun oplossingen. De oplossing van Remira laat zich vergelijken met een degelijke Duitse middenklasser en doet precies wat ze doen moet. Die van Flowlity heeft de elegantie en het rijcomfort van een Franse sedan. Logility heeft zijn innovatieve oplossing net als de zelfrijdende auto’s van Tesla volgestopt met artificiële intelligentie. En implementatiepartner Keyrus is als een leasemaatschappij die eerst de behoefte in kaart brengt en vervolgens de best passende oplossing erbij zoekt, of die nu van Anaplan of Pigment is.

Prijselasticiteit

Pas als de leveranciers hun powerpoint uitzetten en inloggen op de demo-omgeving van hun S&OP-software, komt het publiek met vragen. Hoe maak je een forecast van een nieuw artikel dat nog geen verkoophistorie heeft? Hoe zie je welk deel van de forecast het resultaat is van promoties? Hoe kan de software helpen om inzicht te krijgen in de prijselasticiteit van een artikel? En hoe achterhaal je welke events verantwoordelijk zijn voor de pieken in de verkoop? Geduldig klikken de specialisten van Remira, Flowlity, Logility en Keyrus door de software om antwoord te geven op alle vragen.

Remira laat zien hoe je zonder verkoophistorie toch een forecast kunt maken door het nieuwe artikel te koppelen aan een al bestaand vergelijkbaar artikel. Flowlity legt uit waarom de uitkomst van hun forecast geen exact getal is, maar een waarde waarin ook de onzekerheid is meegenomen. Logility demonstreert hoe generatieve artificiële intelligentie (GenAI) wordt ingezet om hun software in begrijpelijke taal antwoord te laten geven op ingewikkelde vragen van planners. Keyrus toont waarom een end-to-end oplossing nodig is om de oorzaak te achterhalen als niet kan worden voldaan aan de vraag uit de markt.

Drie stappen vooruit

Menno Klomp van Samsung Climate Solutions is met twee mensen naar de IT Demo Day gekomen. De leverancier van klimaattechnologie staat nog maar aan het begin van diens S&OP-traject. ‘Of we in de oriëntatiefase zitten? We zitten in de pre-oriëntatiefase’, geeft de teamleider supply planning toe. ‘We maken wekelijks een forecast met best een lange horizon vanwege de lange levertijden vanuit het Verre Oosten. Dat betekent in de praktijk dat we de zestien verkoopkantoren in Europa vragen om in te vullen wat ze denken te verkopen, niet meer en niet minder. Daarvoor moeten we handmatig alle producten langslopen.’

Binnen het team van Klomp groeit de behoefte aan een slimmere, schaalbare oplossing voor forecasting. Met name ook vanwege de steeds strengere eisen aan het gebruik van koudemiddelen in klimaatinstallaties. Om te voorkomen dat Samsung straks blijft zitten met dode voorraad, is het zaak om apparaten met verboden koudemiddelen op tijd uit te faseren. Maar hoe bepaal je dat moment? ‘De standaardboodschap luidt dat je eerst de basis op orde moet brengen voordat je start met het selecteren en implementeren van S&OP-software. Maar ik denk dat het in ons geval goed is om drie stappen vooruit te kijken en te ontdekken wat überhaupt de mogelijkheden zijn.’

Outliers verklaren

De IT Demo Day heeft een goede indruk gegeven. Klomp en zijn collega’s zijn met name onder de indruk van de mogelijkheden die Logility en Flowlity bieden. Bijvoorbeeld als het gaat om het verklaren van outliers: uitschieters in de verkoophistorie die statistisch niet te verklaren zijn. ‘Het zou mooi zijn als we met onze verkoopkantoren kunnen bespreken waar die uitschieters vandaan komen. Misschien hebben ze een groot project gekregen of is er een klant vertrokken. Als we dat in een forecasttool kunnen aangeven, wordt de forecast daar automatisch op gecorrigeerd.’

Klomp hoopt dat een slimmere S&OP-tool uiteindelijk ook leidt tot een hogere voorraadbeschikbaarheid. Klomp: ‘Wij beschikken over acht warehouses in Europa, waarvandaan we onder meer airco’s leveren voor de particuliere markt. De vraag daarna is sterk afhankelijk van het weer. De huidige manier van forecasting leidt ertoe dat regelmatig de verkeerde producten in de verkeerde warehouses liggen. Op dat vlak kunnen we nog een flinke verbetering realiseren.’