Unilever reviseert Europese homecare supply chain

Unilever

Unilever trekt meer dan 150 miljoen euro uit om de supply chain van haar Europese homecare-divisie te vernieuwen. Daarmee wil de multinational de hier al jaren achterblijvende prestaties goedmaken. Ook richt het bedrijf zich met nieuwe productintroducties meer op jonge consumenten. Dat meldt persbureau Reuters.

De verbeteringen die Unilever in de homecare-activiteiten in Europa wil doorvoeren, behelzen onder meer het bouwen van fabrieken en het toevoegen van warehouses en nieuwe productielijnen aan bestaande faciliteiten. Het project startte begin 2023 en zal tot in 2026 duren. De homecare-divisie is in ons land met name bekend van wasmiddelmerken als Persil en Omo en de wasverzachter van Comfort.

Het supply chain-nieuws komt enkele maanden nadat bekend werd dat de multinational eind 2025 een derde van alle kantoorbanen in Europa wil schrappen. Een maatregel die bedoeld is om de groei weer aan te zwengelen. Ook zou de Europese homecare-tak de uitgaven voor promotie, onderzoek en ontwikkeling met 40 procent willen verhogen. Hoe hoog dat bedrag precies is, werd niet bekendgemaakt.

Niet goed geïnvesteerd in Europa

‘We zijn onze supply chain in Europa volledig aan het herontwerpen’, meldde Eduardo Campanella, hoofd van Unilevers wereldwijde homecare-activiteiten, aan persbureau Reuters. Volgens hem helpen de veranderingen Unilever te investeren in betere producten, winkelpromoties en een nieuwe marketingstrategie. ‘We hebben niet goed geïnvesteerd in Europa, omdat we niet op de hoogte waren van de ontwikkelingen’, verklaart Campanella.

De vorig jaar ingezette nieuwe strategie hielp het concern inmiddels ‘zich wat aan te passen’, aldus de Unilever-topman. De homecare-activiteiten wereldwijd tonen nu een onderliggende omzetgroei van 3,3 procent in de eerste helft van dit jaar. Volgens Campanella liet de Europese divisie in die periode bijna 13 procent groei zien, waarvan ongeveer tweederde het gevolg was van volumegroei. Volgens Euromonitor International groeit Unilever daarmee sneller dan de rest van de markt.

Bron: Reuters