Unilever bant fossiele brandstoffen uit producten
Unilever stopt met het gebruik van fossiele brandstoffen in haar was- en schoonmaakmiddelen. In 2030 wil de Brits-Nederlandse multinational alleen nog hernieuwbare en gerecyclede koolstofbronnen toepassen, afkomstig van planten, lucht, mariene bronnen en afval. Unilever investeert daarvoor een bedrag van 1 miljard euro in het programma Clean Future, om zo bij te dragen aan wereldwijd onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van circulaire reinigingschemie. De producent roept ook andere bedrijven op over te stappen op deze nieuwe Carbon Rainbow-methode.
Unilever produceert enkele van de meest bekende was- en schoonmaakmiddelen ter wereld, waaronder Glorix, Omo en Robijn. Met het Clean Future-programma wil het bedrijf de manier waarop deze producten ontwikkeld, geproduceerd en verpakt worden fundamenteel veranderen. Doorgaans bevatten de was- en schoonmaakmiddelen namelijk chemicaliën die gemaakt zijn van fossiele brandstoffen; een niet-hernieuwbare koolstofbron. Daar wil Unilever nu vanaf. Leveranciers worden geacht hierin mee te gaan.
Radicale herziening
‘Clean Future omvat onze visie voor de radicale herziening van Unilever’, licht Peter ter Kulve, President Unilever Home Care, toe. ‘We moeten er als industrie voor zorgen dat we niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, zodat we ze ook niet meer nodig hebben als grondstof voor onze producten. We moeten stoppen met het uit de grond pompen van koolstof, aangezien er meer dan voldoende koolstof op en boven de grond te vinden is als we leren het op industriële schaal toe te passen.’
Unilever zet 1 miljard euro apart voor het Clean Future-programma. De investering is gericht op het creëren van betaalbare schoonmaak- en wasmiddelen die uitstekende resultaten opleveren, maar aanzienlijk minder impact hebben op het milieu. Met het programma worden nu al toonaangevende projecten over de hele wereld gesteund; projecten gericht op het aanpassen van de manier waarop de chemicaliën in de was- en schoonmaakmiddelen van Unilever worden gemaakt.
Meer betaalbare en duurzamere producten
‘We horen keer op keer dat mensen meer betaalbare en duurzamere producten willen die net zo goed zijn als de conventionele producten’, aldus Ter Kulve. ‘Diversificatie van koolstofbronnen is essentieel om te kunnen groeien binnen de grenzen van onze planeet. Onze leveranciers en innovatiepartners spelen een cruciale rol bij deze omslag. Door ons Carbon Rainbow-model te delen, roepen we op tot een economiebrede transformatie van de manier waarop we allemaal gebruik maken van koolstof.’