Uitdagingen genoeg bij transitie naar zero-emissiestadsdistributie

zero-emissie

Klimaat- en milieumaatregelen dwingen tot schoner vervoer in de stad. Bedrijven moeten daarom goederenstromen bundelen. Maar dat kost geld, vergt afwijken van ingesleten patronen en is al met al gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Bedrijven die zero-emissievrachtauto’s willen inzetten, moeten rekenen op een ingewikkeldere planning dan bij dieselvoertuigen. De vervoerscapaciteit van een elektrische vrachtwagen is kleiner dan van een trekker-trailercombinatie. Dat betekent dat er meer elektrische voertuigen nodig zijn om een dieselvoertuig te vervangen.

Daarnaast is de actieradius van batterij-elektrische voertuigen beperkt. Dat betekent dat het inplannen van oplaadmomenten onderdeel van de dagelijkse planning wordt. Daarbij is de tijdsduur voor opladen langer dan bij het tanken van een dieselvoertuig. Oplaadmomenten moeten dus zoveel mogelijk worden ingepland op momenten dat een vrachtauto niet zou rijden, zoals in de nachturen, bij laad- en loslocaties of tijdens rustpauzes.

Problematiek rond laadinfrastructuur

De belangrijkste reden die de transitie naar zero-emissietransportvoertuigen complex maakt, is de problematiek rond laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. Hoelang het duurt om een batterij-elektrisch voertuig op te laden, is afhankelijk van het vermogen van de laadpaal. Als er overdag moet worden bijgeladen, is een snellaadsysteem nodig dat werkt met een hoog vermogen.

Consequentie is dus ook weer dat op een veelheid van plekken laadinfrastructuur beschikbaar moet zijn. Naast forse investeringskosten, die voor slechts één paal met een zware aansluiting (350 kWh) kunnen oplopen tot boven de 170.000 euro, is de beperkte ruimte op het elektriciteitsnet vaak een showstopper.

Nieuwe inzetpatronen afspreken

Om deze complexiteit aan te pakken, zullen ondernemers nu al aan de slag moeten met het aanschaffen van elektrische voertuigen, samen met opdrachtgevers nieuwe inzetpatronen afspreken en druk blijven uitoefenen op overheid en energieleveranciers om de randvoorwaarden te realiseren.

Machiel Bode, sectorspecialist Transport, Logistics and Mobility, ING Sector Banking