Trendvisie NTT Data: Technologische innovatie versterkt comeback van fysieke winkel
Nu de groei van e-commerce begint af te vlakken, staat de fysieke winkel weer volop in de belangstelling. Retailers worstelen echter met de vraag hoe ze deze moeten inrichten om tot een optimale klantervaring én een winstgevende operatie te komen. Fabrizio Carle, Managing Director Technology Consulting bij NTT Data, legt uit hoe innovatieve technologie voor category management hierbij helpt.
Door de opkomst van e-commerce leek het tijdperk van fysieke winkels op een einde te lopen, maar dat is absoluut niet het geval, betoogt Carle. ‘Ik zie dat winkels juist weer een prominentere rol krijgen in de strategie van veel retailers. Winkels zijn veel meer dan alleen een verkoopkanaal, het is een plek waar je klanten een experience kunt bieden.’ Tegelijkertijd hebben retailers het financieel niet makkelijk en moeten winkels dus wel rendabel zijn. Dit wordt steeds lastiger. De kosten zijn afgelopen jaren hard gestegen en die kunnen retailers niet zomaar in hun prijzen verdisconteren. ‘Er is veel prijsconcurrentie en consumenten kopen vooral producten die in de promotie zijn.’
Optimale mix per winkel
Om een winkel winstgevend te maken, is het zaak de juiste artikelen aan te bieden en deze zo slim mogelijk over de beschikbare schapruimte te verdelen. Carle: ‘Assortimenten zijn enorm uitgedijd, maar winkels hebben slechts beperkt ruimte. Retailers moeten keuzes maken en per winkel bedenken welke producten ze in de schappen leggen.’ Het blijkt dat consumenten in toenemende mate vooral nieuwe producten kopen, die moeilijk zijn te forecasten. Ook blijken er allerlei dwarsverbanden tussen artikelen te bestaan, waar retailers op moeten letten. ‘Als je product A aanbiedt, dan verwacht de klant dat je ook product B en product C aanbiedt. De juiste mix van artikelen is cruciaal, maar was in het verleden lastig om op winkelniveau te bepalen.’
Inzicht in koopgedrag
Het goede nieuws is dat er veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van assortimentsplanning en space management zijn te melden. Carle: ‘Met behulp van artificial intelligence krijgen we steeds meer inzicht in de impact van de schapindeling op koopgedrag. Het blijkt soms dat product A significant vaker wordt verkocht als product B ernaast staat, ook als B zelf niet wordt verkocht. Het kan ook zijn dat product B juist vaak wordt gekocht in combinatie met product A als beide dezelfde kleur verpakking hebben, of als ze niet naast elkaar in het schap staan, maar onder elkaar. Met behulp van geavanceerde planogram-tools kunnen retailers hierin slimme keuzes maken.’
Microcamera’s op schapniveau
Ook op het gebied van forecasting en replenishment zijn er interessante trends. ‘Met artificial intelligence (AI) zijn we steeds beter in staat de vraag te voorspellen op basis van een veelheid aan factoren, zoals weer, locatie, promotie-acties en prijsconcurrentie. Wat replenishment betreft: in het verleden liep een winkelmedewerker met een papieren lijst door de winkel om te noteren welke artikelen moesten worden aangevuld. Tegenwoordig heb je microcamera’s die registreren hoeveel producten er uit een schap worden genomen en onmiddellijk een aanvul-alert genereren voor als hierdoor een stock-out dreigt.’
Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.