Trendvisie IG&H: Artificial intelligence reddende engel in kwakkelende FMCG-sector
Bedrijven in de Fast Moving Consumer Goods-industrie kampen met hoge kosten die ze maar moeilijk kunnen doorberekenen aan de consument. Volgens Cazijn Langeler van consultancybureau IG&H is dat de reden waarom de sector nu massaal artificial intelligence (AI) omarmt. ‘Bij sommige bedrijven zijn al meer dan honderd AI-projecten gedefinieerd.’
De sector Fast Moving Consumer Goods (FMCG) zit in zwaar weer, constateert strategy and digital transformation-adviseur Langeler. ‘Bedrijven staan aan twee kanten onder druk. Aan de inkoop/productiekant hebben bedrijven met fikse kostenstijgingen te maken als gevolg van gestegen grondstofprijzen en hogere salarissen. Normaal verdisconteer je zulke kosten in je verkoopprijs, maar dat is voor producenten lastig omdat de retailer de prijs in de supermarkt bepaalt. En die heeft met prijsbewuste consumenten te maken. Sowieso kiezen deze vaker voor de goedkopere private label-artikelen van de supermarkt dan dat ze voor de A-merken gaan. Het gevolg is dat FMCG-producenten niet alleen hun winstmarges, maar ook hun volumes zien dalen.’
Extreem krachtig middel
Om het tij te keren, zijn er volgens Langeler grofweg twee knoppen waaraan de producenten kunnen draaien: dichter tegen de consument aan kruipen en meer toegevoegde waarde bieden (denk aan Nespresso) of initiatieven starten om de gestegen kosten weer onder controle te krijgen. ‘We worden momenteel veel gevraagd om bij klanten kostenreductieprogramma’s door te voeren. Dit kunnen klassieke reorganisaties zijn, maar steeds vaker wordt daarbij ook naar artificial intelligence gekeken. Zeker nu met de opkomst van generatieve AI (GenAI) hebben bedrijven er een extreem krachtig middel bijgekregen om op een breed front tot efficiency-verbeteringen te komen. Daar doet IG&H momenteel veel projecten in.’
Spectaculaire resultaten
Wat zijn nou typische AI-toepassingen voor FMCG-bedrijven? Langeler: ‘Je kunt met AI eigenlijk in ieder bedrijfsproces wel tot kostenbesparing komen. Voor administratieve processen met veel repetitieve handelingen had je al Robotic Process Automation, wat een vorm van AI is, maar ook op customer service-afdelingen zijn spectaculaire resultaten te halen. Vragen van klanten kunnen soms beter door een AI-bot dan door een mens worden beantwoord. Maar denk ook aan inkoopafdelingen waar met AI supersnel contracten kunnen worden gescreend. Je kunt op iedere afdeling op verschillende niveaus AI inzetten, bij sommige FMCG-bedrijven zijn al meer dan honderd initiatieven geïdentificeerd.’
Roadmap van AI-projecten
IG&H helpt bedrijven hun strategie te bepalen en die te vertalen naar een roadmap van AI-projecten. Langeler: ‘Samen met de klant stellen we vast waar de meeste waarde zit en hoe je die kunt schalen. Zijn de juist data beschikbaar? Is er voldoende AI-kennis aanwezig? We kijken uiteraard naar use cases bij andere klanten, maar starten ook nieuwe projecten. Vanuit onze AI-factory beschikken we over de ontwikkeltools en worden alle projecten gemonitord. Het mooie is dat er binnen een bedrijf op een gegeven moment alsmaar nieuwe ideeën bijkomen. Het lijkt dan wel op een continuous improvement-programma zoals je die binnen Lean en Six Sigma ook tegenkomt. De eerste kleine projectjes financieren de vervolgprojecten.’
Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.