Trendvisie CargoON: Succesvol digitaliseren door samenwerken
Bedrijven in de supply chain die hun operaties efficiënter willen maken, hebben meestal te maken met veel andere partijen in hun ecosysteem. Succesvol digitaliseren staat of valt dan ook met een goede samenwerking, om ze uiteindelijk allemaal efficiënter en vaak ook goedkoper te laten opereren.
‘Tal van bedrijven werken nog veel handmatig en hebben geen digitale oplossingen voor het organiseren van hun transport’, zegt Robin Dammann, Business Development Benelux, UK en Nordics bij CargoON. ‘Ze zitten vast in hun huidige netwerk van vervoerders en zijn daarom niet flexibel genoeg om te anticiperen op veranderingen in de marktvraag. Wanneer er bijvoorbeeld een piek in de vraag ontstaat, kunnen ze niet goed omgaan met de verhoogde druk in de eigen supply chain. In de afgelopen jaren hebben we gezien dat expediteurs en vervoerders hun prijzen aanzienlijk moesten verhogen door een gebrek aan aanbod. Dit is nu nadelig voor verladers, die op zoek zijn naar manieren om hun processen intern efficiënter aan te pakken.’
Gecentraliseerde informatie
Bedrijven willen ook meer inzicht in hun eigen transport en de bijbehorende kosten, zodat ze betere beslissingen kunnen nemen. ‘Dit is vooral belangrijk wanneer ze activiteiten hebben op meerdere locaties. Met een centraal platform kunnen ze hun transport op een uniforme manier organiseren, wat leidt tot kostenbesparingen en verhoogde efficiëntie’, aldus Dammann. Bij de dagelijkse planning zien bedrijven vaak onnodige kosten ontstaan, zoals wachtrijen en ontevreden vervoerders die lang moeten wachten bij het warehouse. Dit zet de relatie met hun partners onder druk en heeft een negatief effect op de serviceniveaus die ze aan hun eigen klanten willen bieden. Zo’n platform kan hier een oplossing voor zijn.
‘Wij helpen bedrijven met dergelijke uitdagingen op het gebied van digitalisering’, vervolgt Dammann. ‘Een duidelijke trend daarin is het stroomlijnen van transportprocessen. In de transportwereld zijn communicatie en documentatie vaak nog verspreid en ongestructureerd. Wij brengen als platform al die communicatie en documentatie samen op één plek, waardoor klanten niet langer afhankelijk zijn van verspreide informatie.’ Dit resulteert in een efficiëntieslag en in veel gevallen ook besparingen. ‘Klanten krijgen direct inzicht in de kosten die zij hebben bij verschillende partners, waardoor zij makkelijker kunnen inspelen op hun klantvraag. Voor de verlader zorgt voor dit betere samenwerking met alle stakeholders in het transport.’
Download de Trendvisie CargoON: Succesvol digitaliseren door samenwerken
Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct de hele Trendvisie CargoON: Succesvol digitaliseren door samenwerken in je mailbox.
Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.