Trendvisie BigMile: Verplichte emissierapportage biedt uitdagingen én kansen

Trendvisie BigMile: Verplichte emissierapportage biedt uitdagingen én kansen

In het kader van CSRD-wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive) moeten grote bedrijven vanaf volgend jaar hun CO2-footprint rapporteren, en deze daarna ook reduceren. Volgens Jan Pronk van BigMile zullen verladers hechter moeten gaan samenwerken met hun vervoerders. Met behulp van de emissiedata op het BigMile-platform kunnen bedrijven gerichte reductiemaatregelen nemen en kunnen vervoerders innovatieve diensten aanbieden.

Als Managing Director van emission management platform-leverancier BigMile komt Jan Pronk zowel bij verladers als vervoerders over de vloer. Het valt hem op dat die allemaal met digitalisering bezig zijn. Niet alleen om efficiënter te werken, maar vooral om sneller op veranderingen te kunnen reageren. ‘Door oorlogen en geopolitieke spanningen worden bedrijven met verstoringen in hun supply chains geconfronteerd. Om deze tijdig te detecteren, implementeren ze visibility-systemen. Maar met alleen visibility kun je niet zoveel, het gaat erom dat je de voor jou relevante risico’s ook herként. Daarin kan artificial intelligence (AI) een rol vervullen.’

Urgentie toegenomen

Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda bij bedrijven, constateert hij. ‘De koplopers waren hier al langer mee bezig, maar door de Europese CSRD-wetgeving is de urgentie opeens voor iedereen toegenomen. Vanaf volgend jaar zijn grote verladers verplicht al hun emissies te rapporteren, dus ook die die ze in hun supply chain veroorzaken. Ze zullen hiervoor bij hun logistiek dienstverleners om emissiegegevens gaan vragen. Sommige vervoerders denken nog dat ze wegkomen met een Excelletje met de gereden kilometers en de gebruikte brandstof, maar dat zal ze tegenvallen. Ze moeten een ISO 14083-genormeerd rapportagesysteem inrichten.’

Hechter samenwerken

Eén van de uitdagingen is dat verladers en vervoerders hechter met elkaar moeten gaan samenwerken, stelt Pronk. ‘Om als verlader je CO2-reductiedoelen te bereiken, heb je je vervoerders hard nodig. Voor productiebedrijven is transport misschien niet de grootste hap uit hun carbon footprint, het is wel een onderdeel waarin ze relatief eenvoudig tot verbeterslagen kunnen komen. Bijvoorbeeld door over te stappen op alternatieve brandstoffen of op multimodaal transport.’ Ook het verzamelen van de data is een uitdaging. ‘Grote verladers hebben met veel vervoerders te maken en die vervoerders werken vaak weer met subcontractors. Van al die partijen moeten de data worden verzameld.’

Betere propositie

BigMile biedt zijn emissie management software in de vorm van een SaaS-oplossing. ‘Dit heeft als voordeel dat emissiedata in de cloud worden opgeslagen en voor iedereen toegankelijk zijn. Een verlader hoeft niet met iedere vervoerder apart om tafel om afspraken over datakoppelingen te maken. Iedereen heeft inzicht in de data die voor hem relevant zijn en kan deze delen met wie hij wil.’ Hij wijst er ten slotte op dat ook vervoerders hier hun voordeel mee kunnen doen. ‘Die kunnen met ons platform analyses van hun eigen footprint maken en onderzoeken hoe ze richting verladers tot een betere propositie kunnen komen. Onze oplossing biedt webservices waarmee vervoerders al bij het plaatsen van de transportorder de CO2-uitstoot inzichtelijk kunnen maken.’

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.