Trend Compass 2020: Acceleratie van digitalisering

Trend Compass 2020

De coronacrisis zorgt voor een versnelling van de digitalisering van bedrijven in Nederland. Dat komt duidelijk naar voren uit uitgebreide research van Supply Chain Media voor het Trend Compass 2020. Op basis van een onderzoek onder 122 Nederlandse supply chain-directeuren en -managers en reacties van respondenten is te zien dat pandemieën, zoals Covid-19, een blijvende impact hebben op de bedrijfsstrategie en innovaties. Ook beginnen zich verschillen in innovatie per bedrijfsstrategie af te tekenen.

Door Martijn Lofvers

Een jaar geleden, begin 2019, heeft Greta Thunberg er persoonlijk voor gezorgd dat sustainability bij alle bedrijven op de agenda is komen te staan. Een jaar later is de hele wereld en het complete bedrijfsleven in de greep van Covid-19. De al ingezette trend van digitalisering krijgt nu een enorme boost, deels omdat werknemers via moderne technologie thuis kunnen werken en deels omdat bedrijven zich realiseren dat ze meer digitale businessmodellen moeten ontwikkelen om de huidige en volgende crisis te kunnen overleven. Dit betekent voor veel bedrijven een aanscherping of soms het opnieuw kalibreren van hun supply chains.

Opmars sustainability

Digitalisering – en de daaronder vallende technologische veranderingen – raakt net als vorig jaar als megatrend bedrijven op de langere termijn het meest, volgens Nederlandse supply chain-directeuren en -managers. De megatrend van duurzaamheid, klimaatverandering en schaarste in grondstoffen komt dit jaar vlak achter globalisering. Als vierde belangrijkste megatrend noemden de respondenten pandemieën, zoals Covid-19.

De coronacrisis is een belangrijke trigger voor de andere megatrends, zoals deze ook de aandacht voor sustainability verder heeft vergroot. Maar ook de megatrend van lokaliseren, het terughalen van productie dichterbij de afzetmarkt, staat bij respondenten hoger op de agenda vanwege de aanleverproblemen, vooral vanuit China, aan het begin van de coronacrisis. Uit inhoudelijke reacties van respondenten blijkt overduidelijk dat Covid-19 de belangrijkste megatrend van digitalisering enorm versnelt.

De megatrend van urbanisatie en ontvolking van buitengebieden scoorde het laagst in dit trendonderzoek, maar valt niet te negeren. Vanwege de lockdowns tijdens de coronacrisis gaat de aandacht in grote mate uit naar bewoners in steden, bevoorrading van winkels en levering van e-commerce-bestellingen. In het Trend Compass 2020 zijn pandemieën als nieuwe megatrend opgenomen, naast de al langer gaande globalisering (sinds ruwweg 1990), digitalisering (sinds 2010) en sustainability (sinds 2015).

Deze megatrends leiden tot macrotrends, veranderingen op middellange termijn, en vertalen zich in drijfveren van bedrijven en consumenten. Dit type trends roept vaak ook tegentrends op, bijvoorbeeld minimalisme als reactie op overconsumptie. Deze drijfveren zijn bepalend voor aankoopbeslissingen van bedrijven en consumenten. Waar de ene klant prijsgedreven aankoopbeslissingen neemt, wordt een andere klant gemotiveerd door gemak. Bepaalde drijfveren staan haaks op elkaar, zoals ‘convenience’ (gemak) en ‘experience’ (ervaring) en vergen van bedrijven een innovatieve doorbraak om toch aan allebei tegemoet te komen.

Kosten als belangrijkste drijfveer

Uit het trendonderzoek komen kosten als belangrijkste drijfveer voor aankoopbeslissingen van klanten en doelgroepen naar voren, met vlak daarachter convenience en experience. De nieuw aangehaalde drijfveer van safety scoort als vierde in deze lijst, vooral vanwege Covid-19, en sustainability net daarna als vijfde. Het onderwerp transparantie en visibility (voor de klant) scoort opvallend genoeg als zesde toch lager dan sustainability. Blijkbaar zien de respondenten de duurzaamheid van een product toch als een meer belangrijke drijfveer dan de herkomst ervan. Personalisering behaalt een aanmerkelijk lagere score dan experience, dat blijkbaar niet per se een persoonlijke benadering vereist. Ondanks of misschien wel dankzij de nieuwe Europese wet- en regelgeving GDPR (General Data Protection Regulation) scoorde privacy als laagste; slechts 6 procent noemde dit de belangrijkste drijfveer. … … …

Trend Compass 2020


Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – 2020.