Transportplatformen worden voor bedrijven een noodzakelijke innovatie
Met de huidige geopolitieke ontwikkelingen hebben transportplatformen de wind in de rug. Dat constateert Bart Benning, sectorhoofd Transport & Logistiek bij ABN-Amro. Benning was een van de sprekers op het evenement dat Quicargo organiseerde om zijn geheel vernieuwde platform te onthullen. ‘Er komt veel op transporteurs af’, aldus Benning. ‘Sterk gestegen brandstofprijzen, de krappe arbeidsmarkt, duurzaamheid, de energietransitie en de onzekere geopolitieke situatie die maakt dat je heel moeilijk kunt voorspellen hoe de genoemde thema’s zich het komende jaar zullen ontwikkelen. De enige manier om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst is door te innoveren; door vol in te zetten op data driven logistics.’
Door Mirjam Hulsebos
De bank voorziet dat de recessie deze winter echt begint door te bijten en dat er ook in de kwartalen daarna nog geen sprake gaat zijn van groei. ‘Dat kun je zien als een bedreiging, maar ook als een kans om te vernieuwen’, zegt Benning. ‘We moeten versneld naar een nieuwe wereld toe. De onrust op de logistieke markten die is ontstaan ten tijde van de coronacrisis neemt niet af, zeker nu niet met de oorlog in Oekraïne. De wereld gaat een ander gezicht krijgen. De impact van de huidige crisis gaat forser en langduriger zijn dan die van corona. Je kunt je bedrijf daar maar beter nu op voorbereiden.’
Gezien de hoge brandstofprijzen zijn opdrachtgevers voor transport op zoek naar manieren om te bezuinigen. De manier bij uitstek is laadruimte delen en zo de bezettingsgraad van vrachtwagens fors verhogen. Ziehier de ontstaansgrond van Quicargo. De vader van Avishai Trabelsi, de Israëlische oprichter van dit bedrijf, had een transportonderneming in Israël. De jonge Avishai (foto) zag dat de vrachtwagens steeds vol vanuit het zuiden, de vestigingslocatie van het bedrijf, naar het noorden reden. En weer leeg terug. Hoe zijn vader ook zijn best deed, het lukte niet om in het noorden van het land klanten te vinden die lading van noord naar zuid wilden transporteren. Dat was voor zijn zoon de trigger om een app te ontwikkelen: Quicargo.
De techniek presteerde fantastisch, maar de Israëlische markt was te klein. Trabelsi liet het er niet bij zitten en deed onderzoek naar welke markt zich wél goed zou lenen. Zo kwam hij in Nederland terecht: een land met een logistieke hubfunctie, internationaal georiënteerd en bovendien behoorlijk ver geautomatiseerd. Dat was een succesvolle beslissing. Inmiddels is Quicargo actief in heel Europa, zijn meer dan 300 transportbedrijven aangesloten op het platform en telt het meer dan 5000 actieve gebruikers. Corona zorgde voor extra groei. ‘We hebben veel transporteurs helpen overleven door hen via ons platform nieuwe business aan te bieden’, aldus Trabelsi.
Logistics risk management
Waar opdrachtgevers voor transport in eerste instantie voor Quicargo kozen om duurzaamheidsredenen, verschuift die motivatie meer en meer naar logistics risk management. ‘De game changer in onze industrie is dat we klanten nog eerder informeren als een zending vroeger of later is dan de afgesproken tijd’, zegt Trabelsi. Daarom maakt de nieuwe versie van het platform het mogelijk om orders uit TMS, WMS of ERP rechtstreeks in het Quicargo-platform te laden en die data inzichtelijk te maken voor transporteurs.
‘We moeten af van het idee dat als je een Estimated Time of Arrival (ETA) geeft, verladers die alleen maar gebruiken om je mee om de oren te slaan als je te laat komt. Verladers gebruiken een ETA om hun interne processen te plannen. Als wij een goede voorspelling doen en het direct melden als we daarvan afwijken, dan zijn klanten best bereid wat meer te betalen voor het transport. Dan kunnen we de primaire focus van veel verladers op laagste prijs omdraaien naar hoogste betrouwbaarheid.’
Dit is des te belangrijker omdat opdrachtgevers voor transport wél bereid zijn te betalen voor betrouwbaarheid, maar nog onvoldoende voor duurzamer transport, zegt hij. ‘We hebben in 2017 onderzoek gedaan naar de bereidheid van verladers om meer te betalen voor groen transport. Toen wilde slechts 10 procent dat. In ons laatste onderzoek dit jaar is dat percentage gestegen naar 50 procent. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar een echte game changer is het nog niet. Terwijl betrouwbare communicatie over de ETA dat wel is.’
Het evenement laat zien dat de toekomst van transport natuurlijk draait om duurzaamheid, maar dat logistics risk management een steeds belangrijkere factor wordt. Of, zoals Benning zegt: ‘Eén dwarsliggend schip in het Suezkanaal heeft er wereldwijd voor gezorgd dat de awareness van de kosten die zijn gemoeid met onbetrouwbare levertijden, enorm is gestegen. Iedereen weet nu: het is vervelend als een zending te laat komt, maar het is nog vervelender als je niet weet wanneer die dan wél komt. De partijen die dat inzicht kunnen bieden, zijn de winnaars van morgen.’
Carrier Platform 2.0
Op het Carrier Platform 2.0 van Quicargo kunnen opdrachtgevers kiezen voor groen transport en voor het offsetten van kilometers die ze niet groen kunnen rijden. Ook geeft het platform inzicht in hun prestaties op dit gebied, zodat ze hier eenvoudiger over kunnen rapporteren. Voor transporteurs is het nu bovendien mogelijk zelf op de website aan te geven wat voor type aanvragen ze op welk moment binnen willen krijgen: welke landen of postcodegebieden, welke maximale pallethoogtes of gewichten? Zo kunnen ze hun beschikbaarheid real-time aanpassen. Ook eventuele vragen over orders kunnen via het platform rechtstreeks aan de verlader gesteld worden. Het platform bundelt ook alle andere communicatie en afspraken tussen transporteurs en verladers en maakt die inzichtelijk via tabjes: contracten, facturen, integraties. Zo hoeven verschillende afdelingen niet meer bij elkaar te rade te gaan over wat er nu precies was afgesproken.
Het vernieuwde platform biedt daarnaast ook een betere monitoring van performance op KPI’s zoals on time delivery, on time pick-up en redenen voor vertragingen. Het doel is dat Quicargo en transporteurs zo beter kunnen samenwerken aan verbeterpunten. ‘Want nogmaals’, zegt Trabelsi, ‘opdrachtgevers stellen steeds hogere eisen aan betrouwbaarheid. Dat kun je zien als bedreiging, want kun jij er wat aan doen als je in de file staat? Maar je kunt het ook zien als kans en samen met ons je prestaties op dit gebied verbeteren door nog makkelijker aan de verlader te laten weten dat je door die file wat later bent.’