Tony’s Chocolonely lijdt verlies van €2,7 miljoen door hoge cacaoprijs
Tony’s Chocolonely realiseerde vorig jaar een omzet van ruim 150 miljoen euro, 23 procent meer dan het jaar ervoor. Maar omdat de Nederlandse fabrikant van duurzame chocolade een groot deel van de flink gestegen cacaoprijs niet doorberekende, werd ook een verlies van 2,7 miljoen euro geleden. Dat blijkt uit het recent verschenen jaarverslag over het gebroken boekjaar oktober 2022 tot en met september 2023.
Tony’s Chocolonely streeft ernaar de inkomens van cacaoboeren te verbeteren en zo een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Zijn producten worden inmiddels in meer dan zestig landen verkocht. In het gebroken boekjaar 2021-2022 behaalde de fabrikant juist nog een bescheiden winst van bijna 73.000 euro, een jaar eerder voorafgegaan door een verlies van 4,7 miljoen euro.
De huidige omzetgroei van Tony’s is voornamelijk te danken aan stijgende verkopen in het buitenland. Zo steeg de omzet in Duitsland en de Scandinavische landen (+45%), het Verenigd Koninkrijk (+45%) en de Verenigde Staten (+35%). Thuismarkt Nederland droeg met slechts 3 procent aan de groei bij. Dat is vooral terug te voeren op een salmonellabesmetting bij toeleverancier Barry Callebaut, waardoor Tony’s tijdelijk geen vloeibare chocolade geleverd kreeg. Gevolg was dat er voor Sinterklaas geen chocoladeletters konden worden geproduceerd.
Premies cacaoboeren
Belangrijker dan het behalen van winst is voor Tony’s echter het aantal uitbetaalde premies aan de cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust. De fabrikant betaalde het afgelopen boekjaar 17.740 boeren in totaal 10,6 miljoen euro voor hun cacaobonen. Bovendien sluiten steeds meer bedrijven zich aan bij Tony’s Open Chain. In totaal veertien bedrijven hebben zich inmiddels achter de inkoopvoorwaarden van Tony’s geschaard, waaronder Albert Heijn, Ben & Jerry’s, Hema en Jumbo. Ook zij betalen extra voor hun bonen om boeren van een leefbaar inkomen te verzekeren.
Hogere cacaoprijs
Volgens Tony’s kregen de cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust het afgelopen boekjaar een hogere prijs uitbetaald. Daarvan werd het grootste deel echter niet doorberekend aan de consument. Dat gebeurde wel in Nederland (+10%) en de Verenigde Staten (+7%). In Duitsland en de Scandinavische landen werd de hogere cacaoprijs niet doorberekend, omdat het merk daar zijn plekje in de markt nog moet veroveren en een prijsverhoging daarom niet verstandig wordt geacht. Voor het nieuwe boekjaar hoopt Tony’s Chocolonely echter op een omzetgroei van 20 procent.