Tom Westerbaan naar Bobeldijk Food Group: ‘Ik ben echt een bouwer’
Tom Westerbaan is de nieuwe Manager Supply Chain van Bobeldijk Food Group. Westerbaan was tot voor kort Manager Supply Chain a.i. bij NewForrest. Bij Bobeldijk werd inmiddels een driejarenplan opgesteld om de organisatie te professionaliseren. Met stip op nr. 1 staat daarbij het streven naar meer samenwerking in de keten, met meer uitwisseling van data en dito transparantie.
Vanwaar de overstap?
‘Ik heb lang bij Jumbo Supermarkten gewerkt en daarna veel interim-klussen gedaan en daarbij gekeken: wat komt er op mijn pad? Toen ik de vacature bij Bobeldijk Food Group tegenkwam, wist ik direct dat die precies bij mij paste. Ik ben er in mei begonnen als Manager Supply Chain. Ik wilde graag werken bij een kleiner bedrijf, waar de lijnen kort zijn. Dat is hier het geval. Ook gaat het er hier informeel aan toe, ik kan zo bij de directeur binnenlopen. Het bedrijf heeft een heldere structuur, is wendbaar en flexibel bij investeringen. Ook dat past bij mij: ik ben een echte bouwer.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘In mijn nieuwe functie ben ik verantwoordelijk voor het opzetten, aansturen, ontwikkelen en implementeren van de supply chain-organisatie binnen het bedrijf. Vooral optimalisatie van planning- en voorraadsystemen, vernieuwing van processen en structuren heeft daarbij prioriteit. Ook ben ik verantwoordelijk voor de vertaling van de sales forecast in demand planning en productieplanning voor de korte en lange termijn, leidinggeven aan productieplanning, afroep vanuit inkoop, voorraadbeheer, verkoop binnendienst, bedrijfsbureau en logistiek.’
Waarom ben je de juiste persoon voor deze baan?
‘Mijn ervaring in zowel de retail- als de productiekant in combinatie met mijn ervaring in digitalisering gaven voor Bobeldijk de doorslag, was mijn indruk in de gesprekken die ik vooraf met ze had. Zelf werk ik graag in een snelle, dynamische omgeving waar je vlot kunt schakelen. En deze markt is heel dynamisch, met veel introducties en bijvoorbeeld een grillige forecasting, met heel andere patronen dan reguliere foodproducten. Bij ons is bijvoorbeeld de invloed van social media heel groot. Als een bekende vlogger/blogger een van onze producten aanprijst, dan schieten de verkoopcijfers zo met 100 of 200 procent omhoog. Dat zie je niet bij Coca-Cola. Die grilligheid maakt mijn baan ook zo uitdagend.’
Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?
‘We gaan allereerst binnen nu en twee maanden een start maken met S&OP. Daarnaast gaan we het voorraadbeheer en de forecasting inrichten en het magazijnbeheer, inclusief scanning, actief maken via – hopelijk – een WMS-module, ter overbrugging naar een nieuw ERP-systeem.’
Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?
‘We hebben een driejarenplan opgesteld vanuit de visie om een agile, lean en professionele organisatie neer te zetten, voor zowel de interne als de externe stakeholders. Daarbinnen staat met stip op nr. 1 dat we streven naar meer samenwerking in de keten, met meer uitwisseling van data en dito transparantie. Je ziet nu nog veel te vaak dat leveranciers of afnemers voorzichtig zijn in dat traject of zelfs data niet genereren.’