Toepassing van AI kan de kloof tussen kleine en grote bedrijven vergroten

AI

Executives verwachten binnen twee jaar Artificial Intelligence (AI) in de ‘kerndisciplines van de supply chain’ toe te passen. Er bestaat wat betreft de implementatie echter wel een duidelijke kloof tussen kleine en grote bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau H&S.

Bij grote bedrijven implementeren executives kunstmatige intelligentie als middel om de efficiëntie, veerkracht en innovatie te stimuleren. Dat gebeurt dankzij de ‘universele gedachte’ dat de technologie positief zal uitpakken voor alle bedrijfseenheden en met het idee dat werknemers van hoog tot laag hun begrip van de technologie zullen moeten vergroten. De onderzoekers signaleren echter dat zich bij hierbij een ‘duidelijke kloof’ vormt met kleinere bedrijven, die ook nog groter dreigt te worden.

Minder urgentie bij kleine bedrijven

‘De grootste bedrijven voelen een extra druk om AI in hun activiteiten te integreren, zijn al bezig met externe technologieleveranciers en huren AI-talent en consultants in om hun capaciteiten op dit vlak uit te bouwen. Bij kleinere bedrijven is er veel minder urgentie, en zij handelen op dit gebied ook niet zo snel’, aldus Camilla Gilone van H&S in Supply Management.

Volgens het onderzoeksrapport werkt 81 procent van de grotere bedrijven met externe partners of leveranciers op het gebied van AI samen, terwijl slechts 42 procent van de kleinere bedrijven dit doet. Bovendien huurt 32 procent van de grotere bedrijven fulltime mensen in om de toepassing van AI te begeleiden; bij kleinere bedrijven bedraagt dit percentage slechts 5 procent.

Bezorgd over eigen rol

Volgens het onderzoek – gehouden onder 850 inkoopmanagers in Europa en de VS – gelooft 62 procent van hen dat AI-tools als ChatGPT inkoop zullen helpen beter te presteren en de besluitvorming te verbeteren, terwijl 35 procent aangeeft bezorgd te zijn dat hun rol zal worden ingenomen door generatieve AI.

Gilone: ‘Het is belangrijk om op te merken dat de adoptie en implementatie van AI in supply chains sterk kan variëren, afhankelijk van de branche, bedrijfsgrootte en specifieke bedrijfsdoelen.’ Door de schaal en de complexiteit van de activiteiten van grotere bedrijven profiteren ze volgens haar ook eerder van in AI gedane investeringen.

Implementatiekosten AI als struikelblok

Door de implementatiekosten hebben kleinere bedrijven vaak te maken met uitdagingen bij het investeren in kunstmatige intelligentie voor hun supply chain-operaties. Dit omdat zij veel minder toegang hebben tot datawetenschappers, machine learning-ingenieurs en andere technische professionals.

Toch kunnen volgens de onderzoekers ook kleinere bedrijven wel degelijk profiteren van AI. ‘Ook zij kunnen met creatieve benaderingen, partnerschappen en strategisch denken de kracht van AI benutten om hun activiteiten te verbeteren en concurrerend te blijven’, aldus Gilone.

Bron: Supply Management