Tien topadviezen om meer uit je leveranciersnetwerk te halen
Profit from the source is een goed geschreven boek waarin de Boston Consulting Group tien praktische principes presenteert om als bedrijf tot maximale synergie met toeleveranciers te komen.
Wat is de rol van de CEO? Welke rol en skills moeten inkopers hebben? Welke IT-systemen zijn nodig? Alle facetten van het vak komen aan bod en worden toegelicht aan de hand van overtuigende voorbeelden.
Verhelderend is ook het historische perspectief dat wordt geschetst over de evolutie van de inkoopfunctie in de afgelopen honderd jaar; van iconische bedrijven als Ford, General Motors en Toyota tot later bij Dell, Apple en Tesla. Het boek is gericht aan CEO’s maar ook zeer de moeite waard voor inkopers en supply chain professionals.
Eigenlijk laat het boek vooral zien hoe ontzettend belangrijk supply chain management is geworden voor bedrijven, maar dan bekeken door een inkoopbril. Een echte aanrader.
‘Profit from the source’ (2022), door Christian Schuw, Wolfgang Schnellbächer, Alenka Triplat en Daniel Weise, Harvard Business Review Press, 272 blz., €30