Thuisbezorgen niet slechter voor milieu dan bezoek fysieke winkel

thuisbezorging

Is thuisbezorgen slechter voor het milieu dan kopen bij fysieke winkels? Naar het antwoord op die vraag wordt veel onderzoek gedaan. Wat komt daar uit? Wat moet je ermee? Wie moet er wat mee? Twee experts op het gebied van stedelijke distributie reflecteren op de cijfers. ‘Wil je echt duurzaam zijn, koop dan minder.’

De vraag is: is het laten thuisbezorgen van spullen echt zoveel slechter voor het milieu dan dat je naar de fysieke winkel gaat? Het antwoord is: nee. Dit blijkt uit diverse studies, van onder andere TNO en internationale instanties zoals adviesbureau Oliver Wyman, dat een groot Europees onderzoek heeft gedaan. Hieruit wordt duidelijk dat een product dat je via e-commerce bestelt, gemiddeld genomen nog niet de helft van de milieuschade berokkent als wanneer je het in een fysieke winkel koopt. Een artikel waarvoor de consument naar de winkel rijdt, veroorzaakt drie tot zes keer zoveel CO2-uitstoot dan een artikel dat wordt thuisbezorgd.

‘Wat dit aspect betreft, komen alle studies tot dezelfde conclusie’, zegt onderzoeker Bram Kin van TNO en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. ‘Consumenten pakken bij bijna de helft van de winkelbezoeken de auto om naar een winkel te gaan en één autorit voor een paar artikelen is nu eenmaal vervuilender dan een bestelbusje dat in één bezorgrit wel honderd tot tweehonderd pakketten aflevert.’

Wie duurzaamheid van e-commerce met fysiek winkelen wil vergelijken, moet naar de hele supply chain kijken en niet alleen naar de last mile, stelt Walther Ploos van Amstel, lector stedelijke distributie aan de Hogeschool van Amsterdam. Een online retailer heeft weliswaar geen fysieke winkels, maar uiteraard wel dc’s die net zo goed impact hebben. ‘Dat vind ik sterk aan het Oliver Wyman-onderzoek, die kijken naar de integrale impact vanaf het moment dat een product de fabriek verlaat.’

In de cijfers is de CO2-impact van gebouwen, transport en verpakkingsvormen meegenomen en zitten tevens de verschillende supply chain-constructies verdisconteerd. Dit betekent dat ook de lokale leveringen en de bestellingen bij bijvoorbeeld AliExpress zijn meegenomen, die per vliegtuig uit Azië komen en 25 keer zoveel uitstoot veroorzaken dan een verzending vanuit een Europees dc. … … …

Verder lezen?

thuisbezorgenHet volledige artikel is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement!
>>
 https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/