Tactiek wint
Met het oog op planning zijn er drie categorieën bedrijven. De ene groep beschikt over veel data, maar doet er niets mee. Een tweede groep heeft überhaupt de data niet, laat staan dat er iets zinvols mee wordt gedaan. Deze twee typen ondernemingen plannen voornamelijk op gevoel en dan zit je er, zeker vandaag de dag, regelmatig te ver naast. Natuurlijk zijn er ook nog de ondernemingen die heel bewust plannen met data en actief op zoek zijn om deze in te zetten. Voor hen zijn data inderdaad het nieuwe goud. Zij hebben al lang geleden het licht gezien, waardoor zij weten dat een tactische planning heel veel voordelen oplevert ten opzichte van dagelijks brandjes blussen. Top en ‘vooral doorgaan’ zei vroeger een jurylid op tv.
Ik verbaas mij voornamelijk over de bedrijven die over veel data beschikken en complete Business Intelligence-tools hebben opgezet, maar daar eigenlijk niets mee doen. Of het nu gaat om de planning voor goederenontvangst, productie, orderverzameling of verkoop: met data is zo veel meer te bereiken dan alleen plannen op gevoel. Met een convergente supply chain planning realiseer je efficiencyvoordelen, omdat je op één plaats in de keten gaat bundelen. Je moet het alleen wel plannen.
Ik zie dat bedrijven dit lastig vinden, zelfs als de data er zijn. Ik begrijp dat wel, want het gaat toch om anders denken. Er wordt vaak al jaren op een bepaalde manier gewerkt en als daarin verandering komt doordat er naar data wordt gekeken, leidt dat tot onzekerheid. Maar eigenlijk is het tegendeel waar. Data ondersteunen de supply chain-processen. Dat wil niet zeggen dat kennis en ervaring van mensen niet meer belangrijk is. Integendeel zelfs, de combinatie van tactisch plannen met behulp van data en het raadplegen van deskundigen (en dat zijn vooral de eigen mensen binnen een bedrijf) zorgt ervoor dat de tactische planning veel beter wordt. Dit leidt tot een stabieler proces en lagere operationele kosten. Win-win zou je zeggen, maar toch.
Een integrale tactische planning opzetten
Een tactische planning opzetten is best lastig, vooral omdat je niet weet wanneer deze ‘af’ is. Nou, dat is ze dus nooit, want er is altijd ruimte voor verbetering. Desondanks is mijn advies aan bedrijven toch vooral om een integrale tactische planning op te zetten. Deel de beschikbare harde data met elkaar, voeg daar het sausje van kennis en ervaring aan toe, schaaf op basis van voortschrijdend inzicht bij en het besturen van de supply chain wordt een stuk eenvoudiger. Het gaat dan niet om de zogenaamde puntvoorspelling, maar het reduceren van spreiding. Tactiek wint namelijk altijd van brandjes blussen.
Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen