Survey SCM: helft logistiek dienstverleners verwacht minder winst door corona
Logistiek dienstverleners in Nederland voorzien nu al flinke negatieve gevolgen van de coronacrisis. Supply Chain Magazine ondervroeg 32 van hen deze week via een online survey over hun huidige situatie. 53 procent voorziet inmiddels een daling van de winst ten opzichte van 2019. Ruim 30 procent weet het nog niet en 15 procent verwacht een gelijke winst te zullen behalen. Geen van hen denkt méér winst te gaan maken.
Door Martijn Lofvers
‘We hebben onze omzet al voor de helft zien wegvallen’, vertelt Jeroen van Duuren, Managing Director van Van Duuren Districenters. ‘Wij regelen de transporten van retailers als Hema, Foot Locker en Hunkemöller naar Frankrijk, Spanje en Italië. In die landen zijn vanwege de corona-pandemie al hun winkels dicht tijdens de lockdown. We kunnen daar simpelweg niet leveren. Transporten voor klanten als Kyocera gaan gelukkig wel door. Deze transporten besteden we uit aan partijen als Geodis, maar onze vaste kosten van personeel en gebouwen gaan wel gewoon door.’
Uitdaging logistieke operatie draaiend te houden
Alle ondervraagde logistiek dienstverleners vinden het een uitdaging de logistieke operatie, met vrachtauto’s of hun warehouses, draaiend te houden met het benodigde aantal mensen. Bijna de helft ziet dit als enigszins uitdagend, de rest als behoorlijk tot zeer uitdagend.
Een ruime meerderheid van de ondervraagde logistieke bedrijven telt minder dan 25 procent flexkrachten, maar het screenen van flexkrachten op een mogelijke corona-besmetting blijkt een uitdaging. Ruim 30 procent van hen ziet dit als enigszins uitdagend, maar 60 procent vindt dit behoorlijk tot zeer uitdagend.
Hinder bij leveringen
De grootste uitdaging ligt volgens 65 procent van de deelnemers aan de survey in de outbound-logistiek van leveringen bij klanten. Slechts 15 procent ondervindt geen hinder bij leveringen. Ruim de helft van de logistiek dienstverleners heeft last van minder leveringen; iets meer dan 30 procent juist van meer leveringen.
Ruim een derde van de ondervraagden meldt ook enigszins te maken te hebben met opschaalproblemen vanwege extra leveringen door het coronavirus en hamstergedrag van consumenten. Het aantal online bestellingen neemt nu ook duidelijk toe: 31 procent zegt enigszins, 38 procent spreekt van een behoorlijke toename en één respondent meldt zelfs een extreme toename van het aantal online bestellingen.
Onderzoek onder uiteenlopende dienstverleners
De survey van Supply Chain Magazine is online is uitgevoerd onder uiteenlopende dienstverleners die de logistiek uitvoeren voor verschillende branches, zoals e-commerce, food (gekoeld), consumentengoederen, elektronica, medische en farmaceutische industrie, automotive- en maakindustrie, reserve-onderdelen- en chemische industrie. Het type dienstverlening varieert van wegtransport en expresvervoer tot warehousing en ketenregie.