Supply chain-trends resulteren in uiteenlopende plannen: ‘Gewoon doen!’
Van GenAI tot digital twin en van kostenbeheersing tot duurzaamheid: tijdens het Supply Chain Trend Diner bij Anafora in Utrecht passeerden uiteenlopende trends en ontwikkelingen de revue. Wie echter blind alle trends najaagt, dreigt te verzanden in uiteenlopende projecten met een beperkt succespercentage. Uit de pitches van de acht supply chain-experts klinken daarom twee belangrijke adviezen door: onderzoek eerst welke trend prioriteit heeft. En ga daarmee daadwerkelijk aan de slag.
Door Marcel te Lindert
Argon & Co pitcht niet over een trend, maar over een thema dat altijd belangrijk is geweest en dat ook altijd zal blijven: het managen van kosten en productiviteit. ‘In de huidige markt is dit extra belangrijk, want het beeld is niet zo rooskleurig’, benadrukt Sven van der Putte van het adviesbureau. Hij wijst op de purchasing managers index (PMI), die zowel op Nederlands als Europees niveau relatief laag staat. Als oorzaak noemt hij het tekort aan nieuwe orders, vooral vanuit het buitenland. ‘Daarnaast zien we de inkoopinflatie toenemen door stijgende materiaal-, loon- en transportkosten, terwijl de inflatie aan verkoopzijde daalt. Daardoor staat de marge onder druk.’
Tegelijkertijd krijgen bedrijven wel degelijk te maken met trends die vragen om investeringen, zoals artificiële intelligentie (AI) en duurzaamheid. ‘Bedrijven moeten aan kostenbeheersing en productiviteitsverbetering blijven werken om enerzijds de marge overeind te houden en anderzijds geld vrij te maken voor al die nieuwe investeringen’, weet Van der Putte. ‘Er ligt dus heel veel tegelijk op het bordje van bedrijven. Met als risico dat ze alles tegelijk willen aanpakken en grote transformatieprojecten opstarten, die in de praktijk vaak niet zo succesvol blijken te zijn. Analyseer daarom eerst je data om daarna de juiste prioriteiten te kunnen stellen.’
Focus op end-to-end planning en automatisering
Een sector die het zwaar lijkt te hebben, is die van consumentenproducten. Cazijn Langeler van adviesbureau IG&H (foto) wijst eveneens op de inflatie, maar noemt ook de verstoringen in supply chains en de geopolitieke instabiliteit. ‘Desondanks scoren de grootste Europese bedrijven in deze sector allemaal een winstmarge van zo’n 15 procent. Maar als je dieper in de cijfers duikt, zie je dat hun omloopsnelheid is afgenomen. Met andere woorden: ze moeten grotere voorraden dan voorheen aanhouden. Daarmee creëren ze extra veerkracht’, zegt Langeler, die aangeeft dat ook de toekomstige agenda wordt bepaald door de intentie om de veerkracht te vergroten. Naast duurzaamheid en AI staat daarop een trend als end-to-end planning, wat bedrijven in staat stelt om snel te reageren op verstoringen. Een andere trend is automatisering om kosten te besparen. ‘Niet alleen automatisering van de processen in de fabrieken, maar ook daarbuiten.’
Remira focust in zijn pitch vooral op de problemen in de foodsector. Gemiddeld krijgen bedrijven in deze sector elke dag één nieuwe wet of regel op hun bord, wat volgens Juul Aben van de Duitse softwareleverancier wijst op een doorgeslagen wetgever. ‘Neem een bedrijf dat per jaar 40 miljoen stuks pluimvee verwerkt, grotendeels uit eigen stallen. Hoe moet dat bedrijf aan de vraag voldoen als de overheid opeens een ander maximum stelt aan het aantal te houden kippen? De vraag die dit soort bedrijven zichzelf moet stellen, is of ze over tien jaar nog steeds een productiebedrijf zijn of een handelsbedrijf zijn geworden. Dat vraagt erom verschillende scenario’s te definiëren en vroegtijdig met leveranciers en andere partners af te stemmen. Daarvoor zijn slimmere IT-systemen nodig, evenals een andere benadering van bedrijfskritische data en nieuwe manieren voor samenwerking in de supply chain.’
Antifragiliteit en duurzaamheid
Uber Freight haakt vooral in op het begrip antifragiliteit, wat inhoudt dat bedrijven door zich te wapenen tegen inflatie, geopolitieke conflicten en verstoringen in de supply chain juist sterker uit de strijd komen. Eén van de oplossingen die daaraan bijdragen, is het inschakelen van een 4PL zoals Uber Freight zelf: een logistiek partner die de hele keten overziet en aanstuurt. ‘Wij zien een brede opmars van volwaardige 4PL-diensten in de markt. Het concept 4PL is misschien niet nieuw, maar de brede inzet daarvan door bedrijven om alle trends van deze tijd bij elkaar te brengen wél’, vertelt Guy Roijen van Uber Freight.
Zoals gezegd is duurzaamheid één van die trends, alhoewel Jan Pronk van BigMile zich afvraagt of dit nog een trend genoemd kan worden. ‘Linksom of rechtsom, we zullen door alle wet- en regelgeving met duurzaamheid aan de slag moeten. Uiteindelijk zal CO2 een currency worden, en daarmee onderdeel van de businesscase. Ga ermee aan de slag en breng je CO2-footprint in kaart. En doe dat volgens de huidige standaarden en normen op een zodanige manier dat je CO2-rapportage eenvoudig door een accountant kan worden gecontroleerd’, adviseert Pronk de aanwezige supply chain professionals. ‘Julie zijn hier sturend in. Zet dit in gang en neem alle stakeholders en leveranciers daarin mee.’
Digital twins en GenAI
Technologie helpt om adequaat in te spelen op alle ontwikkelingen in de supply chain. NTT Data houdt daarom een pleidooi voor digital twins. ‘Een supply chain digital twin is een virtuele representatie van je hele supply chain, gebaseerd op real-time data. Het is niets anders dan een digitale kopie van je supply chain. Daarmee kun je scenario’s analyseren en vraagstukken op strategisch, tactisch en operationeel niveau beantwoorden. En omdat een digital twin wordt gevoed met één dataset, ontstaat geen gedoe meer over de juistheid en betrouwbaarheid van die data’, meldt Menno Rustenburg van NTT Data. ‘Het klopt dat het opzetten van een digital twin behoorlijk veel werk is, maar laat je daardoor niet afschrikken. De mogelijkheden zijn eindeloos.’
Een andere veelbelovende technologie is AI, en dan met name generatieve AI (GenAI). Bas Groothedde van Involvation is ervan overtuigd dat we aan de vooravond staan van de grootste technologische doorbraak die we ooit gaan meemaken. ‘Straks hebben we allemaal iemand op onze schouder met een IQ van 170 of 180 die ieder boek in de wereld heeft gelezen en de inhoud daarvan direct voor jou beschikbaar heeft’, aldus Groothedde, die aangeeft dat zijn team alle technologieën waaronder GenAI en digital twins in de gaten gaat houden. Involvation verzamelt ze in een Technology Monitor die later dit jaar voor iedereen gratis toegankelijk wordt. ‘Zie het als een soort Wikipedia voor iedereen in de supply chain.’
‘Gewoon doen’
Wat bedrijven rest, is kiezen welke trends en technologieën voor hen relevant zijn en daar daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Voor die bedrijven heeft Jan Kraaijeveld van Slimstock een goed advies. ‘Ik kom bij veel bedrijven die praten over allerlei plannen. Die willen Sales & Operations Planning implementeren of hun forecast verbeteren. Stuk voor stuk goede plannen, die in de praktijk vaak blijven liggen om wat voor reden dan ook. Daarom mijn advies: ga ze nu eens gewoon doen. Gewoon mee beginnen.’