Supply Chain Theater opent weer, online en op locatie
Supply Chain Media en adviesbureau BLMC organiseren dit najaar opnieuw het Supply Chain Theater. Ze doen dit als online-evenement op 23 september en op locatie tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek op 10 en 11 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Net als de voorgaande succesvolle edities van het Supply Chain Theater in 2018 en 2019 biedt dit event presentaties en workshops op strategisch niveau en de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen met collega-professionals.
In het gevarieerde dagprogramma voor de onlineversie komen verschillende supply chain topics aan bod. Martijn Lofvers, hoofdredacteur van Supply Chain Magazine, zal aan de hand van het jaarlijkse Trend Compass de belangrijkste ontwikkelingen in supply chain schetsen en hoe bedrijven moeten innoveren. Professor Jack van der Veen van Nyenrode Business Universiteit laat zien hoe nieuwe businessmodellen invloed hebben op de supply chain en hij onthult de geheimen van succesvolle procesinnovatie. Michel van Buren, directeur van BLMC en samen met Van der Veen auteur van het boek ‘Regisseer de keten’, legt uit hoe je met de supply chain direct kunt bijdragen aan klantwaarde en laat zien hoe je met supply chain-segmentatie tegelijkertijd kosten bespaart en klantwaarde vergroot.
Parallelsessies en virtuele stands
Naast deze presentaties zullen verschillende softwareleveranciers en adviesbureaus parallelsessies geven en in een virtuele stand beschikbaar zijn in het onlineplatform Airmeet. De van oorsprong Nederlandse softwareleverancier Slimstock heeft naast de veelvuldig geïmplementeerde oplossing voor voorraadmanagement nu ook een additionele IT-laag voor Sales & Operations Planning ontwikkeld. GIB is een internationale implementatiepartner van alle applicaties van SAP voor supply chain management. Het Belgische adviesbureau Optimact biedt verschillende diensten op gebied van supply chain-strategie, planning en data analytics. En het Belgische technologiebedrijf Zetes heeft naast oplossingen voor tracking & tracing ook platformen voor supply chain visibility, inmiddels toegepast bij verschillende retailers en in distributie. Er zullen hoogstwaarschijnlijk nog enkele partners aansluiten om hun visie en oplossingen te presenteren tijdens het online-evenement.
Uit eigen onderzoek van Supply Chain Media medio vorig jaar blijkt dat de onderwerpen van de experts en de partners van het Supply Theater nauw aansluiten bij de behoeftes van 121 ondervraagde supply chain-managers en -directeuren in Nederland. Als onderwerp waarover supply chain-beslissers een evenement willen bijwonen, scoort end-to-end supply chain visibility met 58 procent het hoogst. Sales & Operations Planning (S&OP) is met 47 procent het tweede favoriete onderwerp. Daarna volgen de topics data analytics en sustainability met respectievelijk 40 en 34 procent.
Webinars blijven in trek
Het bijwonen van zakelijke evenementen lijkt door de coronacrisis structureel te zijn veranderd. Webinars blijven in trek bij supply chain-managers en -directeuren. Ruim 80 procent van de respondenten zegt webinars te blijven kijken na de coronacrisis, voornamelijk live. Veel mensen kijken echter ook naderhand de recording. Van de ondervraagden zegt 38 procent van plan te zijn naar een vakbeurs, zoals ICT & Logistiek, te gaan; 23 procent wil graag weer een congres of workshop bezoeken.
Volgens een recent, grootschalig onderzoek door IPM, het Duitse opleidingsinstituut voor productiemanagement, zal 35 procent van de supply chain-managers en -directeuren aan een congres of een beurs deelnemen wanneer dit weer mogelijk is. De bereidheid om aan een virtueel evenement deel te nemen, is sinds het begin van de coronacrisis gestegen van 37 naar 51 procent. In de ogen van de respondenten kan een virtueel congres, zoals het Supply Chain Theater, 55 procent van de waarde van een fysiek congres bereiken. De genoemde voordelen van een online event zijn besparingen in kosten, tijd, reizen en overnachting. Als nadelen noemt het onderzoek de onmogelijkheid om te netwerken en het ontbreken van persoonlijke uitwisselingen van kennis en gesprekken.
Mogelijkheid tot netwerken
Het onlineplatform Airmeet, waarop het Supply Chain Theater plaatsvindt, biedt wel de mogelijkheid om te netwerken, aan tafels in de lounge en in de stands van de verschillende partners. De bijeenkomsten zijn te vergelijken met Zoom-meetings, waarin deelnemers elkaar één op één kunnen spreken of in een klein groepje. Ook kunnen deelnemers kiezen voor een zakelijke speeddate, waarbij zij voor 5 minuten aan een willekeurige bezoeker worden gekoppeld.
Het volledige programma van het Supply Chain Theater is hier te lezen. Deelnemers kunnen zich hier gratis aanmelden voor het Supply Chain Theater.