Supply Chain Superwomen schetsen de toekomst

Supply Chain Superwomen

‘Bedrijven moeten nú uitzoeken hoe ze in de toekomst kunnen overleven door minder te verkopen.’ Dat was de boodschap die professor Janet Godsell de vrouwelijke supply chain executives meegaf tijdens Supply Chain Superwomen. Het evenement, georganiseerd door Supply Chain Media ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag, bleek een unieke gelegenheid om in een open sfeer supply chain-uitdagingen te delen en toekomstscenario’s te visualiseren.

Door Helen Armstrong

De vrouwelijke supply chain executives kwamen op 8 maart vanuit heel Europa in een hotel op Schiphol samen voor het bijwonen van Supply Chain Superwomen. Voor veel van de 45 deelnemers, normaal gesproken in de minderheid bij hun mannelijke collega’s, bleek het evenement een eyeopener, omdat ze zich ineens realiseerden hoeveel vrouwen er in hun vakgebied topfuncties bekleden. Supply Chain Superwomen was een kans elkaar te steunen als rolmodellen en om meer vrouwen aan te moedigen voor een topfunctie te gaan.

Diversiteit bevordert winstgevendheid

‘We moeten meer vrouwen aantrekken in de supply chain’, zei Martijn Lofvers, oprichter en chief trendwatcher van Supply Chain Media en voorzitter van het evenement. ‘Dat vergroot niet alleen de talentenpool in de supply chain, maar we weten ook dat diversiteit leidt tot hogere winstgevendheid, omdat het meer inzicht en betere besluitvorming oplevert en innovatie stimuleert.’

Volgens een recent rapport van Gartner en Awesome bedroeg het percentage vrouwen in supply chain in 2023 41 procent; in 2016 was dat nog 35 procent. Slechts 34 procent van de eerstelijnsmanagers is vrouw, wat verder daalt naar 31 procent op senior managementniveau en 26 procent op het niveau van senior vicepresident. ‘Het percentage vrouwen in de supply chain stijgt, maar het gaat niet snel genoeg en vereist meer actie van de talenten zelf, hun managers en HR-managers. Ook is het noodzaakzakelijk voor de talenten iemand te hebben die hen support’, aldus Lofvers.

Bouwen van toekomstscenario’s

Vanwege de focus op innovatie van het evenement was professor Janet Godsell, decaan van de Loughborough Business School in het Verenigd Koninkrijk, uitgenodigd om een workshop te leiden over het bouwen van toekomstscenario’s. Ze wilde zo de deelnemers stimuleren out of the box te denken, een reis te beginnen en een gedurfde eerste stap te zetten.

‘Vrouwen moeten dapper zijn teneinde een disruptie in organisaties teweeg te brengen’, zei ze. ‘Sinds de industriële revolutie hebben we consumptiegedreven economische groei nagestreefd, niet gebaseerd op wat we nodig hebben, maar op wat we wíllen. Nu zien we in dat dit de planeet vernietigt, sociale rechtvaardigheid in de weg staat en de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt’, aldus Godsell.

Overleven met minder verkoop

‘We bevinden ons nu op een kantelpunt en moeten de manier waarop we groei nastreven fundamenteel veranderen om een beter evenwicht te vinden tussen de ecologische, sociale en economische kosten van groei. Als we naar de toekomst kijken, moeten we rekening houden met de uitdagingen, de afwegingen en de kansen. Bedrijven moeten nú uitzoeken hoe ze in de toekomst kunnen overleven door minder te verkopen.’

Met dat in gedachten stimuleerde de workshop, gebaseerd op backcasting – een visuele benadering van het opstellen van scenario’s door het maken van ansichtkaarten – discussie, besluitvorming en vooral tekeningen die de toekomst in beeld brachten, 2040 in dit geval. ‘Backcasting probeert mensen uit hun huidige denkpatroon te schudden en ze anders te laten denken over hoe een digitaal gestuurde supply chain eruit kan zien’, lichtte Godsell toe.

Dragons’ Den

Eerder op de dag werden ook drie start-ups uitgenodigd om deel te nemen aan een Dragons’ Den en hun pitches te geven: Lox Solution, dat alle vervoerders coördineert tijdens hun last mile delivery, The Climate Choice, een intelligentieplatform dat gegevens verzamelt en controleert om scope 3-decarbonisatie mogelijk te maken, en Winddle, een samenwerkingsplatform voor de supply chain om ecosystemen te creëren.

De aanwezige supply chain executives werden gevraagd om hun geld – in dit geval pokerfiches – uit te geven aan de start-up die het meeste potentieel had om hen te helpen met hun supply chain-uitdagingen. Hoewel ze alle drie relevant waren, was het managen van duurzaamheid voor velen het grootste probleem. Lara Obst van The Climate Choice ging er dan ook met de winst vandoor.