Supply Chain Magazine September 2022 | Supply Chain Sustainability
Op donderdag 8 september 2022 verschijnt de digitale editie van Supply Chain Magazine, met het thema Supply Chain Sustainability. Deze editie is vanaf die datum online te lezen voor de abonnees. Op vrijdag 9 september zal de papieren editie bij de printabonnees op de deurmat vallen.
In dit nummer:
16 | Eline Oudenbroek
Na Mission Zero is het bij Interface, fabrikant van tapijt-, rubber- en vinyltegels, tijd voor een nieuw programma: Climate Take Back. Ofwel bijdragen aan het omkeren van de opwarming van de aarde. Een van de pilaren: gebruik CO2 als bron en grondstof, wat een grote impact heeft op de totale supply chain. Hoe leidt VP Operations Eline Oudenbroek de organisatie door al die veranderingen?
24 | Scope 3-emissie in kaart
Het bedrijfsleven staat voor de opdracht om de scope 3-emissies in kaart te brengen. Beter gezegd: ze hebben data nodig over de CO2-uitstoot door leveranciers, klanten en logistiek dienstverleners. Het opvragen van die data via lange vragenlijsten is onbegonnen werk. Start-ups bieden uitkomst met slimme tools, die ook de partners in de supply chain werk uit handen nemen.
32 | Pionieren met zeewier
Zeewier is gezond voor land, dier en mens. Geen wonder dat steeds meer start-ups zich op deze markt storten. The Seaweed Company is als één van de weinige bedrijven actief in de gehele keten (van zaaien tot verkopen van gedroogde zeewieroplossingen), met een uitdagende supply chain. Reden voor Willemijn Potjer haar goed betaalde baan op te zeggen om te gaan pionieren bij deze start-up.
38 | Expertpanel over sustainability
De wereldwijd aanhoudende droogte leidt tot grote problemen in de supply chains. Duurzaamheid komt hierdoor steeds nadrukkelijker op de strategische agenda van bedrijven. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren stellingen voor over sustainability. ‘De uitdaging is enorm, maar als bedrijf dien je verantwoordelijkheid te nemen, zowel downstream als upstream.’