Supply Chain Magazine Maart 2023 | Planning & Executie
De digitale editie van Supply Chain Magazine met het thema Planning & Executie verschijnt op donderdag 23 maart voor digitale abonnees. Vrijdag 24 maart zal het gedrukte magazine bij abonnees op de deurmat vallen.
In dit nummer:
14 | Fardoe Boonen, Supply Chain Director, Etos
Zorgen dat de klant niet misgrijpt, is de belangrijkste uitdaging van de supply chain-functie. Etos heeft hierin een grote slag geslagen door het automatiseren van het repenishment, waarbij de demand forecast automatisch wordt vertaald naar de dc-forecast en naar bestellingen bij leveranciers. Supply Chain Director Fardoe Boonen van Etos. ‘Alle finesses moeten kloppen.’
22 | Outside-in planning
Er wordt al langer gesproken over de waarde van externe data als input voor supply chain planning. Inmiddels stapelen de bewijzen zich op dat ‘outside-in planning’ een must is geworden. Zonder externe data is het simpelweg onmogelijk om voldoende inzicht in de ‘river of demand‘ te krijgen, een betrouwbare forecast te genereren en het opslingereffect tijdig de kop in te drukken.
30 | Goedkope forecast
Voor de Franse fabrikant van natuurlijke zoetstoffen Famille Michaud werd forecasting in Excel steeds problematischer. Het bedrijf kon niet goed anticiperen op de toekomste vraag en liep omzet mis. Supply Chain Manager Jean-Baptiste Duquié ging op zoek naar een forecasttool, maar werd afgeschrikt door het kostenplaatje van grote IT-leveranciers. Start-up SKU Science bood uitkomst.
34 | Nearshoring-strategie
Air Up, producent van hervulbare drinkflessen met gearomatiseerd water, heeft de productie van zijn vervangbare smaakpods naar Nederland verplaatst. Voorheen werden die in China en Turkije gemaakt, maar dat paste niet in de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. ‘We hebben hiermee de gemiddelde transportafstand richting klant met 97% gereduceerd’, aldus CEO Lena Jüngst.
40 | Workshop Sustainability
Duurzaamheid levert bedrijven concurrentievoordeel op en maakt van hen een aantrekkelijke werkgever. Deelnemers aan de workshop Sustainability voor de SCM Directors Club leren hoe ze in negen stappen werk kunnen maken van duurzaamheid. Gastheer Moonen Packaging heeft die stappen al doorlopen. ‘We moeten nog 250 ton CO2 per jaar uit onze transportoperatie halen.’