Supply Chain Magazine februari 2024 | Innovatie & Start-ups

Supply Chain Magazine 1 Innovatie Start-ups

De digitale editie van Supply Chain Magazine met het thema Innovatie & Start-up verschijnt op donderdag 8 februari 2024 voor digitale abonnees. Vrijdag 9 februari zal het gedrukte magazine bij abonnees op de deurmat vallen.

In dit nummer:

14 | Coverinterview met Linda van de Maat, Directeur Operations bij ETNA CT

Steeds vaker kiezen bedrijven en horecazaken voor eerlijke koffie. Die eerlijke koffie zou dan ook uit een eerlijke machine moeten komen, vinden ze bij ETNA Coffee Technologies in Doetinchem. Op welke manier realiseert ETNA zo’n duurzame machine? En wat merkt de klant hiervan in de dagelijkse praktijk? Linda van de Maat, Directeur Operations, geeft opheldering.

22 | Groeistuipen start-ups

Supply Chain Magazine is een jaar geleden begonnen met een reeks artikelen over bedrijven die samenwerken met start-ups. Wat is de stand van zaken nu? Lukt het die bedrijven om hun start-up-oplossingen verder uit te rollen? In de meeste gevallen wel, blijkt uit een rondgang. Maar een enkeling heeft de samenwerking stopgezet. ‘Als start-up kom je altijd in de moeilijkheden.’

30 | GenAI gamechanger

Het aantal nieuwe supply chain start-ups in Europa bleef in 2023 achter bij voorgaande jaren, blijkt uit het Supply Chain Tech Rapport van Mathias Bosse en de Maturity Matrix van Supply Chain Media. Bosse signaleert dat bedrijven nu even minder zin hebben om als launching customer te fungeren, maar voorziet door de opkomst van generatieve AI (GenAI) een nieuwe golf van techbedrijfjes.

36 | Sika kiest Lagrange.ai

Chemiebedrijf Sika heeft wereldwijd 400 fabrieken, groeit stevig in omzet en neemt voortdurend bedrijven over. Supply Chain foorprint-beslissingen zijn aan de orde van de dag, maar een goede network design tool had het bedrijf nog niet. Inmiddels hebben ze gekozen voor start-up Langrange.ai voor hun supply chain network design: ‘Samen met hen expertise opbouwen.’

38 | Bedrijf als menselijk lichaam

Veel bedrijven hebben moeite zich aan te passen aan de economisch en geopolitiek snel veranderende wereld. Wendbaarheid en veerkracht (resilience) zijn daarom een vereiste, maar niet alle bedrijfsfuncties dragen hieraan bij. Om duidelijk te maken waaraan een gezond bedrijf met al zijn afdelingen moet voldoen, werkt de analogie met het menselijk lichaam heel verhelderend.

40 | Digitale transformatie

Om te overleven in het digitale tijdperk moet een bedrijf zichzelf telkens opnieuw uitvinden en nieuwe verdienmodellen creëren. Voor traditionele bedrijven een immense opgave, maar het kan wel degelijk, beschrijft David Rogers in zijn boek The Digital Transformation Roadmap. Zijn tip aan supply chain-directeuren: ‘Zorg ervoor dat jouw afdeling een enabler wordt van veranderingen.’

Verder in dit nummer:

Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine om deze editie ‘Supply Chain Magazine februari 2024 | Innovatie & Start-ups’ niet te missen!