Supply Chain Magazine Februari 2023 | Innovatie & Start-ups
De digitale editie van Supply Chain Magazine met het thema innovatie & start-ups verschijnt op donderdag 9 februari voor digitale abonnees. Vrijdag 10 februari zal het gedrukte magazine bij abonnees op de deurmat vallen.
In dit nummer:
12 | Ferry Bakker
De wereld is meer VUCA (volatile, uncertain, complex, ambiguous) dan ooit tevoren, wat Henkel heeft doen besluiten twee businessunits samen te voegen en in iedere regio nu de end-to-end supply chain integraal te managen. ‘We kunnen nu veel sneller en beter reageren’, aldus Ferry Bakker, bij Henkel Consumer Brands verantwoordelijk voor de supply chain in de High Growth Region.
18 | De Preek: Gij zult uw eigen aannames valideren
Niks is zo’n grote barrière voor verbetering als een supply chain-leider die denkt het te weten en daarmee de organisatie in de verkeerde richting stuurt. Daag uzelf als datagedreven leider uit en toets actief uw aannames. Nodig uw teams uit om het ongelijk aan te tonen van de supply chain-leidinggevenden, predikt Aart Willem de Wolf, senior partner bij business consultant Argon & Co.
20 | Transportplatforms
De opmars van digitale platforms in de Europese transportsector begon vijf jaar geleden. Start-ups uit heel Europa en daarbuiten beloofden het boeken van transport net zo gemakkelijk te maken als het boeken van een taxi. Inmiddels positioneren veel platforms zich als digitaal expeditiebedrijf waarin de menselijke factor nog onmisbaar blijkt te zijn. We vinden de klanten daarvan?
28 | Maturity Matrix
Supply chain start-ups in Europa hebben het lastiger om kapitaal te verwerven in vergelijking met een jaar geleden. Dat blijkt uit de feedback van 29 ondervraagde start-ups aan Supply Chain Media in het onderzoek voor de jaarlijkse Maturity Matrix. De meeste nieuwkomers in dit overzicht bieden innovatieve digitale oplossingen voor sustainability en supply chain planning.
34 | Harde forecasts
Smeermiddelenproducent Q8Oils werd hard geraakt door verstoringen in de aanvoerketen en volatiel inkoopgedrag bij klanten. De productie- en voorraadplannen moesten voorraadplannen moesten voortdurend worden aangepast en toeleveranciers eisten harde forecasts. Dat was het moment dat start-up Garvis in beeld kwam. ‘We leverden onze data aan en binnen een week hadden we al resultaat.’
40 | Destructieve consultants
Op de valreep van 2022 verschenen twee opmerkelijke boeken over consultancy. In ‘Stevig staan in advies’ lees je onder andere dat je als consultant altijd je onafhankelijkheid moet bewaren. In de ‘De Macht van McKinsey’ lees je wat voor rampzalige gevolgen het kan hebben als consultants hierin falen en de kortetermijnbelangen van opdrachtgevende topmanagers willen dienen.
43 | Fulfilment-Automatisering
GreyOrange, het technologiebedrijf dat AI-gestuurde software en mobiele robotica verenigt, en Supply Chain Magazine hebben een checklist opgesteld om te evualeren of uw bedrijf klaar is voor toekomstbestendige fulfilment-automatisering. Beantwoord 10 vragen en ontdek of de staat van fulfilment-automatisering in uw bedrijf geavanceerd, voor verbetering vatbaar of rudimentair is.
44 | Kramp’s planning
Kramp, leverancier van onderdelen voor de agrarische sector en de tuin/park-markt met een netwerk van distributiecentra over heel Europa, wil de omzet verder laten groeien en tegelijkertijd grip houden op kosten, opslagcapaciteit en personeel. Dat vroeg om een verhoging van het supply chain-planningsniveau, dat samen met leverancier Slimstock werd aangepakt.