Supply chain influencers

mierenhoop

Influencers domineerden in 2022 de marketing van consumentenproducten op social media. Vrijwel uit het niets konden zij op Instagram en andere social media-kanalen een product aanprijzen en tot een onverwacht succes maken. Ook gevestigde merken maken inmiddels veel gebruik van influencers om de vraag naar hun producten een boost te geven. Bekende cosmeticamerken zagen afgelopen tijd echter ook hoe celebrities opeens een eigen merk geurtje of make-up lanceerden en daarmee – dankzij hun grote aantal volgers – een miljoenomzet genereerden via een webshop gelinkt aan Instagram. Daar gaat dan je eigen forecasting als gevestigd cosmeticamerk!

Als supply chain trendwatcher met aardig wat aanhang op LinkedIn volg ik dit soort ontwikkelingen nauwlettend. Het werpt bij mij ook de vraag op welke invloed ikzelf heb op supply chain professionals. En ben ik misschien inmiddels zelf ook een influencer in de wereld van supply chain?

Lora Cecere, oprichter van het kleine Amerikaanse analistenbureau Supply Chain Insights, telt veel meer volgers op LinkedIn dan ik. Zij heeft er maar liefst ruim 330.000, ikzelf een ‘schamele’ 17.000. Mijn vraag is hoeveel invloed zij heeft op al deze volgers. Cecere schrijft veelvuldig, en volledig terecht, over de noodzaak voor bedrijven om een meer ‘outside-in’ supply chain te creëren op basis van verschillende signalen in de markt, zoals – jawel – posts van influencers op Instagram. Beïnvloeden Lora’s blogs het gedrag van bedrijven op gebied van supply chain planning? Ik weet dat haar blogs waanzinnig goed worden gelezen, maar ze beklaagt zich hierin vaak dat bedrijven nog enorm traag zijn in het omarmen en toepassen van haar – in mijn ogen terechte – visie.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de bottleneck-theorie van de inmiddels overleden logistieke goeroe Eli Goldratt, schrijver van het meest gelezen managementboek aller tijden ‘Het doel’. Goldratt was gefrustreerd dat maar weinig productiebedrijven zijn volstrekt logische theorie toepasten.

Jaargrafiek LinkedIn

Om te achterhalen hoe mijn berichten op onze internationale website www.supplychainmovement.com het doen, houd ik de interessante statistiek van LinkedIn-impressies de laatste maanden goed in de gaten. Uit de jaargrafiek (zie de afbeelding hieronder) is duidelijk op te maken dat sinds juni 2022 een veel groter aantal mensen op LinkedIn mijn berichten ziet en leest. Het afgelopen jaar scoorden mijn posts op LinkedIn bijna 2 miljoen views, in mijn ogen een waanzinnig hoog aantal.

Als een ware demand planner probeer ik nu uit de statistieken te achterhalen waar deze plotselinge boost vandaan komt. Ik weet wel dat rond die tijd LinkedIn onze groep Supply Chain Movement tot ‘one of the most engaging groups on LinkedIn’ heeft uitgeroepen. Wellicht straalt dit ook af op mijn eigen profiel? Daarnaast zie ik dat posts van onze eigen visuals, zoals het Strategy Compass, het Supply Chain Ecosysteem, de End-to-End Visibility Assessment en de Top 28 Supply Chain Executives in Europa, enorm veel views opleveren.

Toepassing van tools

De grote vraag blijft in hoeverre supply chain professionals mijn verschillende praktische tools ook daadwerkelijk omarmen en toepassen binnen hun bedrijf. Hopelijk gaat 2023 dit uitwijzen. Ik wens alle bedrijven en hun supply chain professionals heel veel succes bij het managen van hun business met meer en meer onverwachte invloeden, al dan niet door opkomende influencers.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl

supply chain influencers