Strategische splitsing
De wereld staat op een historisch kruispunt. De uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen zal een grote impact hebben op importheffingen en daarmee op de gehele wereldhandel en de internationale supply chains. Ook heeft de herverkiezing van Donald Trump invloed op de Amerikaanse militaire steun aan Oekraïne. De slopende en zich voortslepende strijd aan het oostfront van Oekraïne krijgt een mogelijk escalerende wending met de inmenging van Nood-Korea aan Russische zijde, en vervolgens Zuid-Korea aan de kant van de NAVO.
Volgens een nieuw rapport van de Britse onderzoeksinstituten Royal United Services Institute en het Open Source Centre is de meest effectieve manier om de oorlogsinspanningen van Rusland in Oekraïne te verstoren het boycotten van de artillerie-supply chains. Artillerie speelt namelijk een centrale rol in de Russische invasie van Oekraïne en veroorzaakt meer dan 70 procent van de Oekraïense militaire slachtoffers. De aanvalscapaciteit van Rusland is volgens het rapport ‘Ore to Ordnance: Disrupting Russia’s Artillery Supply Chains‘ aanzienlijk te verzwakken door de toegang tot belangrijke materialen voor houwitsers en munitie van specifieke leveranciers uit onder andere Zuid-Afrika en Kazachstan te verminderen.
De oorlog in Oekraïne, de stagnerende Chinese economie en de toenemende Europese regelgeving zijn voor grote internationale bedrijven de belangrijkste geopolitieke reden om hun supply chains te transformeren. Uit een ander recent internationaal onderzoek, van adviesbureau Efeso en Supply Chain Media, blijkt helaas dat bij veel van deze multinationals de bedrijfsstrategie niet duidelijk is. Driekwart van de respondenten wil de resilience van het bedrijf vergroten, terwijl tegelijkertijd de helft de supply chain-kosten wil reduceren. Dit is een vrijwel onmogelijke stretch, die niet echt van een gezonde strategie getuigt.
De juiste afslag kiezen bij een strategische splitsing
De Amerikaanse generaal Omar Bradley zei in de Tweede Wereldoorlog: ‘Amateurs praten over strategie en professionals over logistiek.’ Hij suggereerde hiermee dat strategisch denken essentieel is, maar de praktische uitvoering van een plan en de logistiek uiteindelijk het succes bepalen. Supply chain-directeuren hebben nu meer dan ooit de taak om binnen directies de bedrijfsstrategie per klantsegment helder te krijgen en de vertaalslag naar verschillende supply chains te maken. Pas met een dergelijk duidelijk strijdplan kunnen bedrijven bij een strategische splitsing de juiste afslag kiezen om succesvol deze onzekere tijden door te komen.
Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl