Story selling

De coronapandemie heeft een positieve invloed gehad op het vertrouwen in directies. Ruim twee jaar geleden, voor de opkomst van Covid-19, had slechts 24 procent van de directeuren vertrouwen in hun leiders. Nu heeft volgens wereldwijd onderzoek door executive search-firma Odgers Berndtson 42 procent vertrouwen in hoe hun leiders omgaan met de meest disruptieve krachten in de wereld. Hoewel dit nog steeds minder dan de helft is, signaleren de onderzoekers dus een significante vooruitgang.

Toevallig of niet, zegt eenzelfde 42 procent van de 1100 respondenten dat hun senior executives over duidelijke communicatievaardigheden beschikken, terwijl maar 35 procent skills voor operationele transformatie bezit. Dit lijkt erop te wijzen dat de leiders niet in staat zijn disrupties in de wereldwijde supply chains in goede banen te leiden. Slechts eenzelfde 35 procent noemt hun senior executives visionair.

Een visionair persoon heeft niet alleen een helder beeld van een toekomstige ontwikkeling, maar kan deze ook duidelijk over de bühne brengen. Overtuigende en inspirerende leiders, zoals Abraham Lincoln, zijn goed in storytelling, blijkt uit verschillende academische onderzoeken.

Martin Koolhoven

Martin Koolhoven, regisseur en scenarist van de films Oorlogswinter en Brimstone, gaf tijdens ons inNOWvate Supply Chain Event in mei een overtuigende presentatie over storytelling. Als een story niet bestaat uit een reeks van gerelateerde dramatische gebeurtenissen met een duidelijk einddoel, dan is het volgens Koolhoven maar een zinloze anekdote. Een effectief verhaal bevat volgens hem drama, conflicten, emoties en te nemen hordes; vooral van deze laatste zijn er in de huidige turbulente supply chains voldoende aanwezig.

Tijdens een aansluitende workshop met supply chain executives liet Koolhoven twee van hen een story vertellen uit hun eigen ervaring aan imaginaire medewerkers. Tot zijn verrassing vertelden de twee ervaren executives hun stories zeer goed. Koolhoven adviseerde alleen om zo snel mogelijk ook jezelf in het vertaal op te voeren om zo het aangehaalde dilemma in de supply chain persoonlijk te maken.

Supply chain-transformatie

Storytelling is kortom een effectief middel om het vertrouwen van medewerkers te winnen in een supply chain-transformatie. Maar het is wel essentieel de juiste supply chain-disruptie of -uitdaging te benoemen die de transformatie in de weg staat. Je moet als verteller de story dusdanig goed verkopen dat jouw publiek deze zelf doorvertelt. Story selling dus.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl