Start-up Sparqle rolt emissieloos bezorgplatform uit

Sparqle

Een datagedreven platform dat retailers en e-commercebedrijven aan lokaal opererende bezorgbedrijven koppelt en het hele proces stroomlijnt. Dat is waar het Amsterdamse Sparqle sinds twee jaar vol op inzet. Hoe loopt dit? Wat zijn de geleerde lessen? ‘Begin in een niche en zorg dat je snel kunt opschalen’, zegt mede-oprichter Tim van Alphen.

De Amsterdamse start-up heeft de wind mee. Komend jaar wordt in veel Nederlandse steden een zero-emissiezone ingesteld en bedrijven zijn druk met CO2-reductie en het voldoen aan CSRD-wetgeving. ‘Het idee om een duurzaam bezorgplatform te gaan ontwikkelen, ontstond tijdens corona toen thuisbezorging een enorme piek beleefde’, vertelt Van Alphen (links op de foto, naast mede-oprichters Maurice Stam en Ruurd Tjeerdema. ‘We zagen enerzijds dat er een heleboel bezorgbedrijfjes waren die bijvoorbeeld voorde bloemist of de bakker om de hoek op een duurzame manier de bestellingen rondbrachten. Anderzijds zagen we dat er retailers waren, met grote volumes, die hun transportoperatie wilden verduurzamen. Ons idee was om die twee werelden bij elkaar te brengen en een platform te bouwen waar beide partijen beter van werden.’

Online bezorgervaring

De kern van Sparqle’s oplossing is een datagedreven platform waarmee het hele proces wordt afgedekt: van de check-out in de webshop, tot aan de planningsapps voor de bezorgers en de track & trace-informatie voor de ontvanger. ‘En we bieden de retailer inzicht in de geleverde performance van de bezorgers. Onze belofte is de logistiek te verduurzamen en de consument een betere online bezorgervaring te bieden, dus dit moeten we ook laten zien. We maken precies inzichtelijk hoe duurzaam een bepaalde zending is bezorgd. Deze informatie kunnen we al tijdens de check-out tonen, zodat de consument kan kiezen of hij op deze manier beleverd wil worden. Dit leidt aantoonbaar tot een hogere verkoopconversie.’

Europese expansie

Technologiebedrijf Sparqle bestaat nu twee jaar, heeft tien medewerkers in dienst en is actief in Nederland, België en Duitsland. Begin dit jaar ontving de start-up een financiële injectie van 1,2 miljoen euro die werd ingezet voor de doorontwikkeling van het IT-platform en voor Europese expansie. ‘We zijn vanaf het begin op schaalbaarheid gericht, dus we willen snel groeien in volumes en in steeds meer landen een infrastructuur bouwen. Onze volgende stappen zijn gericht op uitbreiding naar Frankrijk en Scandinavië.’ Over belangstelling van vervoerders heeft het platform niet te klagen, constateert Van Alphen. ‘Die bellen ons, omdat ze zien dat we ze helpen hun business uit te bouwen. Met onze tools kunnen ze efficiënter werken, hun routes optimaliseren en een hoger serviceniveau richting ontvangers bieden.’

Rituals en Ricoh

De jonge ondernemer is niet ontevreden over hoe het tot nu toe loopt. Het bedrijf groeit gestaag en heeft mooie referentiebedrijven zoals Rituals, Bloomon en De Koffiejongens. Sinds kort is Sparqle ook actief in de B2B-markt en gaat het onder andere spare parts voor Ricoh bezorgen. De belangrijkste les die Van Alphen de afgelopen twee jaar heeft geleerd en die hij aan collega-ondernemers zou willen meegeven: houd vast aan je kernmissie, begin in een niche en zorg dat je snel kunt opschalen. ‘Het kan soms verleidelijk zijn om af te wijken van je kernmissie, voor snel succes, maar duurzame groei komt voort uit consistentie en trouw blijven aan je waarden. Dat is waar wij onverminderd aan vasthouden.’