Start-up CarbonLeap pioniert met ‘carbon insetting’

CarbonLeap

Bedrijven moeten hun CO2-uitstoot reduceren, maar wat als deze uitstoot elders in de keten wordt veroorzaakt? Dan kunnen ze met ‘carbon insetting’ toch hun duurzaamheidsdoelen bereiken. Het Nederlandse CarbonLeap helpt hierbij. ‘Met een CO2-claim realiseer je voor een efficiënte prijs een verduurzaming, zonder dat je je hele supply chain hoeft om te gooien.’

De oprichters van CarbonLeap hadden al ervaring met de inzet van biobrandstoffen in onder andere het maritieme en het wegtransport. Deze kennis zetten ze nu in om CO2-reducties in supply chains te realiseren en daarmee verhandelbare ‘carbon claims’ te produceren. Deze claims kunnen bedrijven inzetten om in hun ESG-rapportages CO2-reducties op te voeren.

Dit principe van CO2-reductie in een indirecte of vergelijkbare supply chain wordt ‘carbon insetting’ genoemd, als tegenhanger van ‘carbon offsetting’, waarbij je de uitstoot compenseert door bijvoorbeeld de aanleg van bosgebieden. Volgens de Amsterdamse start-up geeft de inzet van biobrandstoffen een directe en goed gedefinieerde vermindering van de uitstoot, terwijl het ‘opslaan’ van CO2 in bijvoorbeeld bomen een veel onzekerder impact heeft.

Invloed op zeetransport

Europese bedrijven zijn verplicht hun schadelijke emissies te reduceren en uiteindelijk tot nul terug te brengen. ‘De meeste bedrijven zijn hier druk mee bezig, maar lopen tegen het probleem aan dat een groot deel van hun CO2-uitstoot elders in de keten wordt veroorzaakt, bijvoorbeeld bij externe transportbedrijven’, legt CFO Wildrik de Blank van CarbonLeap uit.

‘Bedrijven laten goederen vanuit verre havens via zeetransport naar Europa komen. Die zeeschepen worden gerund door rederijen en stoten veel CO2 uit. Individuele bedrijven hebben daar nauwelijks invloed op en een alternatieve transportmethode kost al snel heel veel geld. Met een CO2-reductieclaim voor transport realiseer je voor een efficiënte prijs een CO2-reductie zonder dat je meteen je hele supply chain hoeft om te gooien.’

Schaalbare CO2-reductie

Een ‘CO2-reductieclaim’ aanschaffen op basis van een verduurzamingsproject in een indirecte of vergelijkbare supply chain, klinkt misschien omslachtig, maar volgens De Blank is het juist een elegante en schaalbare manier om als sector sneller de reductiedoelen te bereiken.

‘Het is voor bedrijven veel praktischer om in claims te investeren dan zelf met transportpartners aan de slag te gaan. Het zorgt bij verladers ook voor een grotere investeringsbereidheid, terwijl de transportbedrijven waar wij in investeren er ook van profiteren. Als wij een scheepvaartbedrijf helpen de overstap van stookolie naar biobrandstof te maken, compenseren wij ze in de kosten.’

2 miljoen euro opgehaald

CarbonLeap werd in 2020 opgericht door duurzaamheidexperts Bertil Duinhouwer en Guido Levie. Inmiddels werken er acht mensen bij het Amsterdamse bedrijf. Vorig jaar was het eerste officiële jaar en werd er al bij meerdere transportbedrijven een ‘fuel switch’ gerealiseerd – en daarmee bij klanten scope 3-emissies gereduceerd. De activiteiten liepen goed en trokken de nodige aandacht van investeerders, die in totaal 2 miljoen euro in de start-up staken.