Snipes kiest Nedap iD Cloud voor RFID-project
Nedap, marktleider in RFID-oplossingen (radio-frequency identification), gaat samenwerken met retailer in sneaker- en streetwear Snipes. Snipes hoopt zo in de toekomst met succes omnichannel-diensten als Ship-from-Store te kunnen implementeren. Hiervoor is voorraadnauwkeurigheid één van de belangrijkste uitgangspunten. Het moet resulteren in een hogere voorraadbeschikbaarheid van producten binnen alle verkoopkanalen en zorgen voor een betere winkelervaring.
Snipes verkoopt niet alleen bekende merken als Nike maar ook eigen merken als Karl Kani. De samenwerking met Nedap startte eerder dit jaar in Duitsland. Alle Duitse winkels – bijna de helft van alle Snipes-winkels in Europa – implementeren nog voor het eind van dit jaar iD Cloud. De rest van de Europese winkels wordt voor medio 2023 aan het project toegevoegd. De businesscase voor het RFID-project is gemaakt op basis van spullen van Nike en Levi’s. De artikelen van deze merken zijn tijdens de productie namelijk al voorzien van een RFID-label. De eigen merken van de retailer worden momenteel aan het project toegevoegd. Andere A-merken die al voorzien zijn van dergelijke labels volgen halverwege volgend jaar.
Omnichannel-aanpak kracht bijzetten
Daniel Bontjer, Head of Retail Europe bij Snipes: ‘Om onze omnichannel-aanpak kracht bij te zetten, is het essentieel onze klanten de producten te geven die ze willen. Hierbij moet het niet uitmaken via welk kanaal ze winkelen. Nedap bleek de enige leverancier in de markt die de complexiteit van RFID-projecten kon wegnemen. RFID is een geweldige technologie en de mogelijkheden zijn eindeloos.’ Snipes richtte zich in eerste instantie op het verbeteren van de voorraadnauwkeurigheid, het aanvullen van winkelvoorraad vanuit het distributiecentrum en het bijvullen van de winkelvloer vanuit magazijnvoorraad.
‘Nu we de basis van voorraadnauwkeurigheid op orde hebben, staat de deur naar onze digitale kanalen open. We kunnen nu met een goed gevoel onze veiligheidsvoorraad verlagen, omdat we weten dat producten in de winkels daadwerkelijk aanwezig zijn en ook online verkocht kunnen worden. De pragmatische aanpak en eenvoudige oplossing van Nedap hebben direct een grote impact gehad. Het bepalen van duidelijke mijlpalen maakt het makkelijker om RFID te implementeren en maakt de weg vrij om op te schalen als we er klaar voor zijn’, aldus Bontjer.
Betere productbeschikbaarheid
‘Door samen te werken met Nedap op basis van heldere KPI’s, verbetert Snipes met succes de productbeschikbaarheid in alle winkels’, stelt Arjan Pruiksma, Business Solution Expert bij Nedap. ‘ID Cloud maakt het mogelijk de winkelvloer aan te vullen op basis van real-time voorraaddata op basis van RFID. Daardoor behoort overproductie voor Snipes tot het verleden en zijn hoge veiligheidsvoorraden en conservatieve prognoses om de beschikbaarheid van een artikel te garanderen niet langer nodig. Deze samenwerking is een goed voorbeeld van hoe we winkels efficiënter maken. Bovendien maakt het gebruiksgemak iD Cloud perfect voor dagelijks gebruik.’