Snellere digitale transformatie in CPG-industrie noodzakelijk

CPG

Hoewel een kwart van de fabrieken voor verpakte consumptiegoederen (CPG) over een infrastructuur beschikt die klaar is voor digitalisering, maakt slechts 2 procent effectief gebruik van technologisch ondersteunde werknemers of geautomatiseerde materiaalstromen. Dat meldt de ‘Factory of the Future Benchmarking Study’. De studie, gepubliceerd door SmarterChains in samenwerking met EY, analyseerde het vermogen van de CPG-industrie om de transformatie voor te bereiden, te definiëren en uit te voeren. Dit is relevanter dan ooit nu de uitbraak van het coronavirus heeft aangetoond dat veel fabrikanten slechts een beperkte veerkracht hebben, met fragiele toeleveringsketens en vaak onvoldoende wendbaarheid.

De digitale transformatie en de implementatie van Industry 4.0 kunnen fabrikanten helpen onverwachte verstoringen het hoofd te bieden, de doorvoercapaciteit te verhogen, de retourstroom te versnellen en capaciteiten en prestaties te nivelleren, aldus SmarterChains. De ‘Factory of the Future Benchmarking Study’ identificeert de belangrijkste sterke punten en kansen binnen de toepassing van Industry 4.0 door de CPG-industrie, als basis voor fabrikanten en wereldwijde supply chain-professionals om hun digitale transformaties te versnellen, nieuwe technologieën toe te passen, automatisering en gegevensuitwisseling aan te sturen en waarde te ontsluiten voor een breed scala aan belanghebbenden.

Turbulente tijden

De inzichten van de studie zijn bedoeld om directeuren te helpen de juiste beslissingen te nemen om hun bedrijven door deze turbulente tijden te loodsen. ‘De studie biedt inzichtelijke informatie en nuchtere begeleiding voor bedrijven om zich aan te passen aan de nieuwe technologische realiteit’, zegt Gustavo Ghory, voorzitter en medeoprichter van SmarterChains. ‘Het is een transformatie-aanpak om het idee van digitale bedrijfsvoering om te zetten in een tastbare en duurzame realiteit die concurrentie mogelijk maakt.’

De uitgebreide data-gedreven analyse van de CPG Industry 4.0-technologieën omvat digitale, automatiserings-, organisatie- en leiderschapscapaciteiten. Hij is gebaseerd op 336.000 datapunten die betrekking hebben op 500 evoluerende technologieën tot op het niveau van de productielijn, over alle fabrieksoperaties heen. De studie onderstreept onder andere dat 90 procent van de deelnemende bedrijven – allemaal belangrijke spelers binnen de CPG-industrie – op grote schaal digitale technologieën zouden moeten benutten.

Inflexibele toeleveringsketens

Fabian Wehren, EMEIA Smart Factory Leader van EY, licht toe: ‘De Covid-19-crisis ontmaskert veel toeleveringsketens als inflexibel en bewijst dat de digitaliseringsinspanningen achterblijven. Uit het onderzoek van SmarterChains blijkt dat, hoewel een vierde van de onderzochte fabrieken over een infrastructuur beschikt die klaar is voor digitalisering, slechts 2 procent effectief gebruikmaakt van technologisch ondersteunde arbeidskrachten of geautomatiseerde materiaalstromen. Het onderzoek biedt een duidelijke en objectieve meting van de mogelijkheden van Industry 4.0 voor de CPG-sector, wat bedrijven zal helpen om de komende maanden en jaren door verstoringen heen te navigeren.’

SmarterChains, opgericht in 2018, is een Software-as-a-Service-bedrijf dat fabrikanten over de hele wereld helpt bij het definiëren en uitvoeren van hun Industry 4.0-strategieën om betere, wendbare en geïntegreerde productie-ecosystemen te stimuleren.