Snellere adoptie van innovaties

visibility

Innovatie is een lastig begrip. Is een bepaalde ontwikkeling al een innovatie als deze is bedacht, of als deze ingevoerd en geslaagd is? Uitgaande van dat laatste denk je in supply chain management onmiddellijk aan technologieën zoals computers, internet, mobiele communicatie en de cloud. Minder geavanceerd, maar wel met een enorme impact, zijn ingevoerde standaards zoals containers en EAN-palletlabels. Er zijn ook procesinnovaties zoals bijvoorbeeld S&OP en EDLP (every day low prices). De regelmatige stroom van nieuwe software en start-ups past ook in deze categorie: naast verbetering van bestaande processen maken deze ook volledig nieuwe processen mogelijk.

Waar komen die innovaties vandaan en wat drijft de ontwikkeling? Deels van onderzoeksinstellingen en bedrijven, maar veelal door nieuwe of bestaande technologiebedrijven. Er komen voortdurend nieuwe concepten, systemen en tools beschikbaar. Best een forse uitdaging voor ons als supply chain professionals om bij te blijven. Onze aandacht voor die nieuwe concepten en producten wordt op allerlei manieren in de media gevraagd. De potentiële voordelen worden daarbij stevig neergezet. Maar met Gartner’s Hype Cycle weten we dat de verwachtingen vaak te hooggespannen zijn en dat de eerste implementaties tegenvallen; veel innovaties hebben gewoon tijd nodig om volwassen te worden.

Trage adoptie

De impliciete aanname lijkt te zijn dat ‘de markt’ het kaf van het koren scheidt: goede concepten komen vanzelf bovendrijven en zijn dan een blijvertje. Maar werkt dat echt zo, of is het meer een kwestie van mazzel met geduldige geldschieters en de juiste launching customers? Hoe dan ook, het is wel duidelijk dat over het geheel genomen de adoptie van nieuwe concepten binnen supply chains traag gaat. Het verbaast mij soms dat bedrijven zelfs bewezen concepten nog niet of beperkt hebben ingevoerd, laat staan dat nieuwe ontwikkelingen worden opgepakt. Moet die adoptiesnelheid gezien de toenemende volatiliteit in ketens en markten niet dringend omhoog? Bijvoorbeeld door implementatie-ervaringen beter en sneller te delen? Of is meer sturing nodig om veelbelovende oplossingen te promoten, bijvoorbeeld van sterke partijen in de keten of van de (regionale) overheid, zoals onder meer gebeurt door het stellen van duurzaamheidseisen? Misschien een Nationale Supply Chain Autoriteit?

Beter voorbereiden op verandering

Sommige bedrijven hebben de middelen om te kunnen experimenteren en mogen zich daardoor ‘early adopter’ noemen. Is het voor de overige bedrijven afwachten? Ik denk dat het adoptietempo omhoog kan als bedrijven zich beter voorbereiden op verandering. Dit kan worden gedaan door het invoeren van een continu verbeterprogramma. Medewerkers raken hierdoor gewend om voortdurend bezig te zijn met hoe het anders kan. Dat levert op zichzelf al voordelen op. Nog belangrijker is dat door deze ‘mindset’ de organisatie veelbelovende ontwikkelingen eerder zal herkennen en implementeren. Dus ga niet afwachten tot de volgende hype, maar ga lekker aan de slag.

Lex Kop, supply chain consultant, sparringpartner en projectmanager