Sneller selectieproces voor S&OP-software

S&OP-software

Het cruciale beslissingsproces Sales & Operations Planning (S&OP) staat bij Europese productie- en handelsbedrijven hoog op de agenda voor verbetering. Supply Chain Media lanceerde daarom de IT Demo Day met de focus op S&OP om de soms tergend trage selectieprocessen van bedrijfssoftware te versnellen. Op 12 september vond in Hoofddorp de eerste editie plaats. ‘Ik heb m’n tijd goed benut’, stelt één van de deelnemende supply chain-directeuren na afloop. ‘Je komt in één middag met verschillende softwareleveranciers in contact die zich heel goed hebben voorbereid.’

Door Harm Beerens

‘Om geen tijd te verliezen in het vaak eindeloze selectietraject voor S&OP-software hebben we dit nieuwe evenement gelanceerd’, meldt Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher van Supply Chain Media. ‘Bedrijven doen soms meer dan twee jaar over het kiezen van een softwareoplossing voor S&OP. Dat is onbegrijpelijk lang en vooral ook schadelijk voor de bedrijven zelf. Het verzwakt de financiële prestatie en het concurrerend vermogen. Juist in de tijd waarin we nu leven moeten bedrijven over de meest innovatieve tools kunnen beschikken om grip te houden op hun kosten en om snel te kunnen reageren.’

In totaal schreven zich een vijftiental bedrijven in voor de IT Demo Day, waaronder het Franse Effigear, een toeleveringsbedrijf in de fietsindustrie. ‘Ik heb me ingeschreven omdat ik op zoek ben naar een oplossing om de supply chain te digitaliseren’, zegt Jerome Monnot van MJO Consulting, die namens Effigear aanwezig is. ‘Het bedrijf zit in een snelgroeiende markt en zal in de toekomst regelmatig tegen de grenzen van z’n productiecapaciteit aanlopen. Dat moeten ze dan tijdig kunnen signaleren om weloverwogen keuzes te kunnen maken. Hiervoor zoek ik een systeem waarin alle relevante data bij elkaar worden gebracht.’

Opschonen van data

De eerste presentatie die hij bijwoont, wordt gegeven door Conall Kavanagh en Ludovic Lezenven van softwareleverancier QAD. Lezenven toont de stappen waaruit een S&OP-proces bestaat en hoe de software van QAD dit ondersteunt. Hij laat de voorbereidingsfase zien waarin een product-, marketing-, demand- en supply chain-plan worden opgesteld, en vervolgens de fase waarin deze plannen met elkaar in balans worden gebracht en scenario’s worden doorgerekend. Tot slot laat hij ook nog een paar specifieke features zien, zoals de machine learning-module voor het opschonen van data. ‘Kwaliteit van data is erg belangrijk voor S&OP en met artificial intelligence (AI) kun je perfect de afwijkingen detecteren.’

De volgende demo wordt gegeven door Jean-Baptiste Clouard, CEO van Flowlity, een jonge Franse softwareleverancier gespecialiseerd in voorraadoptimalisatie. De Fransman start de tool op en begint in een grafiek met het vraagpatroon van een specifiek product op buttons en drilldowns te klikken. Hij laat zien hoe je afhankelijk van het type product de forecastmethode kunt aanpassen en hoe je bijvoorbeeld kunt filteren naar productsoort, klant of leverancier. Monnot zegt na afloop wel te kunnen waarderen dat QAD en Flowlity zo’n verschillende demo-aanpak hanteren. ‘Dat zegt meteen iets over het soort oplossing dat ze bieden.’

Doelgericht samenwerken

De volgende presentatie die Monnot bijwoont is van Keyrus, de implementatiepartner die de demo van Anaplan verzorgt. ‘Anaplan biedt een zeer compleet platform voor business planning’, legt Jonathan Beddows van Keyrus uit. In de menustructuur is te zien dat de software behalve S&OP ook workforce planning, financial planning en Integrated Business Planning (IBP) ondersteunt. De software van het bedrijf uit San Francisco is ontworpen om bedrijven en afdelingen doelgericht met elkaar te laten samenwerken, benadrukt Beddows. Zijn collega Joris van der Hoeven laat hiervan een aantal voorbeelden zien, onder andere over product lifecycle management.

De vierde presentatie is van Icron, van oorsprong een Turkse softwareleverancier met het hoofdkantoor in Amsterdam. ‘We leven in disruptieve tijden’, meldt Vice President Supply Chain Technology Melis Teksan (foto), ‘en daarom is het belangrijk dat bedrijven snel kunnen reageren op vertragingen in de toevoerketen of veranderingen in marktomstandigheden.’ Ze geeft voorbeelden van planningsscenario’s, onder andere één waarin de afdeling verkoop een ‘volume discount’ aankondigt. Wat is de impact van zo’n actie op de verkoop en op de winstmarge? Is er voldoende productiecapaciteit om aan de extra vraag te voldoen? De software van Icron maakt het allemaal inzichtelijk.

Absoluut nuttig

Geïnspireerd en met een hoofd vol informatie verlaten de bezoekers na afloop van de vierde demo-ronde de meeting rooms. In de lobby van het hotel wordt nog wat nagekaart. ‘Ik vond het absoluut nuttig’, zegt deelnemer Jerome Monnot. ‘Het viel me op dat de leveranciers zich goed hadden voorbereid. Met een paar van hen zal ik zeker nog verder contact hebben.’ Een ander voordeel van een event met meerdere leveranciers, is dat deze zich hierdoor bescheidener opstellen, meent hij. ‘Een leverancier roept hier niet zo snel dat hij ergens het allerbeste in is. Hij weet dat je zo’n uitspraak hier snel genoeg kunt verifiëren.’